Paragrafen

Bedrijfsvoering

Communicatie & Citybranding

Portefeuillehouder: Hilbert Bredemeijer

De directie Communicatie en Citybranding (dCC) ondersteunt de gemeente bij alle in- en externe communicatie. dCC maakt ook centraal communicatiebeleid voor de gemeente en stuurt daarop. Bureau Citybranding is onderdeel van dCC en verantwoordelijk voor de regie op en ondersteuning van partners (binnen en buiten het stadhuis) bij de uitvoering van de Haagse Positioneringsstrategie.

In 2023 heeft dCC zowel aan de wettelijke communicatietaken als aan programmacommunicatie en projectcommunicatie gewerkt. Voorbeelden van de wettelijke communicatietaken zijn omgevingscommunicatie bij werkzaamheden in de openbare ruimte en communicatie over de dienstverlening. Denk bij programmacommunicatie aan Den Haag Zuidwest en het Centraal Innovation District en bij projectcommunicatie aan Communicatie Vluchtelingen, Straatintimidatie, maar ook het Plan van aanpak Laak. Naast ‘informeren’ wordt altijd ingezet op de verbinding tussen gemeente, inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties in de stad. Hierbij is steeds meer aandacht voor communicatie met de inwoners in de stadsdelen en wijken zelf. In 2023 is daarom geïnvesteerd in het uitbreiden van de communicatiecapaciteit voor de stadsdelen en wijken. Dit past ook bij de afspraken ‘gebiedsgericht werken’ en ‘dichtbij de inwoner/naar de stad toe’ uit het coalitieakkoord. Participatie wordt overigens uitgevoerd door de Dienst Publiekszaken.

Naast bovenstaande heeft dCC het werken met multidisciplinaire teams aan grote communicatieopgaven voor de stad (Duurzaamheid, Bestaanszekerheid & Kansengelijkheid, Wonen & Mobiliteit en Organisatie & Dienstverlening) verder vormgegeven. Deze opgaven volgen uit het coalitieakkoord en sluiten aan op zorgen in de stad, die wij jaarlijks inventariseren met de belevingsmonitor.

Intern ondersteunt dCC de gemeentelijke organisatie door collega’s vanuit de organisatiewaarden te informeren en te verbinden met elkaar en de stad. Voorbeelden hiervan zijn de talkshow Den Haag Live en de informatievoorziening via Werknet.

In 2023 is naast bovenstaande communicatie veel energie (én geld) gestoken in extra, dus ongeplande communicatie in verband met de energiecrisis. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het extra onder de aandacht brengen van de gemeentelijke regelingen en voorzieningen bij de inwoners van de stad met specifieke aandacht voor de diverse kwetsbare doelgroepen.

Veel impact op de capaciteit van dCC heeft het toenemend aantal (heftige) incidenten in de stad en demonstraties op andere dan toegestane locaties. Voorbeelden zijn het steekincident bij de Albert Heijn op de Turfmarkt en de Extinction Rebellion bezettingen van de Utrechtse Baan / A12.

In 2023 is wederom stevig ingezet op Direct Duidelijke communicatie. Sinds 2023 geven dCC-collega’s zelf de trainingen Direct Duidelijk Schrijven en Het schrijven van Direct Duidelijke beleidsteksten. Hieraan hebben 225 collega’s deelgenomen. Verspreid over de hele organisatie zijn inmiddels 87 door dCC opgeleide Direct Duidelijk coaches werkzaam.

In 2023 heeft dCC ook geïnvesteerd in de professionalisering van de communicatieprofessionals. Door masterclasses en trainingen zijn de collega’s up to date met de laatste communicatieontwikkelingen. dCC verambtelijkt haar externe inhuur zo mogelijk. Dit wordt in 2024 voortgezet.

Onderdeel van dCC is het Bureau Citybranding dat het Programma Citybranding ondersteund en coördineert. Citybranding valt onder Programma 11 en wordt dan ook in dat deel van de Programmarekening behandeld. Overigens wordt de raad ook zelfstandig over het Programma Citybranding geïnformeerd met per kwartaal een voortgangsrapportage.

Deze pagina is gebouwd op 09/02/2024 14:26:02 met de export van 09/02/2024 14:17:44