Jaarverslag

Onderwijs

Wat hebben we gedaan?

(incl. toevoegingen en onttrekkingen, bedragen x € 1.000)

Begroting

Rekening 2023

Resultaat

Activiteiten in 2023

saldo 2023

Lasten

Baten

Saldo

2023

Onderwijshuisvesting

41.638

N

44.676

6.243

38.433

N

3.205

V

Leerlingenvervoer

8.490

N

10.935

0

10.935

N

2.445

N

Leerlingzaken

5.182

N

7.644

3.128

4.516

N

666

V

Kinderopvang

759

N

5.129

5.340

211

V

970

V

Onderwijsbeleid

37.464

N

84.230

46.876

37.354

N

110

V

Totaal

93.533

N

152.614

61.587

91.027

N

2.506

V

Onderwijshuisvesting

Nieuwbouw en renovatie

De gemeente is verantwoordelijk voor de huisvesting van het primair, voortgezet en speciaal onderwijs. Schoolbesturen krijgen hoofdzakelijk bekostiging voor (vervangende) nieuwbouw (of als alternatief renovatie) en uitbreiding van schoolgebouwen.
 In 2023 zijn 5 schoolgebouwen (voor in totaal 7 scholen) opgeleverd:

  • A.M.G. Schmidtschool aan de Jacob de Graefflaan;
  • Hofstad Mavo-Havo, Pastoor van Ars en de Oase aan de Donker Curtiusstraat;
  • De Vuurvlinder aan de Diamanthorst;
  • Kindcentrum Vroondaal (2e fase) aan de Bertrand Russelllaan;
  • Galvanischool aan de Galvanistraat.

De volgende projecten uit de begroting 2023 zijn nog in uitvoering en zullen naar verwachting in 2024 worden opgeleverd:

  • SBO Het Mozaïek aan de Van den Eyndestraat 24;
  • Insp. Blokpoelschool voor speciaal onderwijs aan de Twickelstraat 5;
  • Basisschool Toermalijn aan de Beeklaan 184;  
  • Dr. M.M. den Hertogschool voor basisonderwijs aan de Amalia van Solmsstraat 5;  
  • Jan van Nassausschool voor basisonderwijs op de locatie Zaanstraat 25.

De vervangende nieuwbouw van de John F. Kennedyschool, aan Gradaland 5, en de vervangende nieuwbouw van de Koos Meindertsschool, aan het Kortekaasplantsoen 125, zijn uiteindelijk niet in 2023 gestart met de uitvoering. Van beide projecten is wel een aanbestedingsresultaat binnen. De verwachting is dat deze projecten zullen starten in 2024. De aanbesteding van de vervangende nieuwbouw van Wonnebald de Vrije School, aan de Mozartlaan 189, loopt nog. Ook van dit project is de verwachting dat het in 2024 zal starten.

De vervangende nieuwbouw van De Populier, aan de Populierstraat 109, is voor 2023 onhaalbaar gebleken. De mogelijkheid voor vervangende nieuwbouw op een andere locatie wordt nu onderzocht. Deze nieuwbouw zal naar verwachting niet eerder dan 2026 kunnen starten.

Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs
In 2023 heeft de gemeenteraad ingestemd met een voorstel tot wijziging van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs 2015 (zie RIS314547).

Integraal Huisvestingsplan

In 2023 is in coproductie met de schoolbesturen een nieuw Integraal Huisvestingsplan (IHP) gemaakt: Het Integraal Huisvestingsplan (IHP) Den Haag 2024-2034 (zie RIS317535). Dit is op 19 december 2023 als raadsvoorstel aan de gemeenteraad verstuurd.

Leerlingenvervoer

Leerlingen met een beperking kunnen gebruik maken van leerlingenvervoer, zodat ze zoveel mogelijk naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school kunnen. Naast een taxibusje gaat het om vergoedingen voor het openbaar vervoer en voor de auto of fiets (eigen vervoer). Het gebruik van het leerlingenvervoer stijgt al enkele jaren. Dit komt doordat scholen voor speciaal onderwijs vaker geen plek meer hebben of specifiek speciaal onderwijs niet in de regio wordt aangeboden. Daardoor moeten kinderen naar een school reizen die verder weg ligt.

Schooljaar 2018-2019

Schooljaar 2022-2023

Eigen vervoer

122

169

Openbaar vervoer

202

206

Aangepast vervoer

992

1.252

Tot augustus 2023 was voor leerlingenvervoer een contract afgesloten met vervoerders Noot en RMC. In deze contractperiode had Noot problemen met onder meer het behalen van de stiptheidspercentages. Aan het eind van het contract verliep dit goed. Met ingang van augustus 2023 is het leerlingenvervoer onderdeel van de aanbesteding doelgroepenvervoer, waaronder ook jeugdwetvervoer, WMO-vervoer en WSW-vervoer valt. Vanaf de start van het nieuwe contract is Noot de enige aanbieder.  Vergelijkbaar met voorgaande jaren, verergerd door de krapte op de arbeidsmarkt, ondervindt Noot problemen met het halen van de normen.

Medio december 2023 heeft de gemeente Noot een boete opgelegd voor het niet behalen van een aantal kritieke prestatie indicatoren zoals opgenomen in het Programma van Eisen van de aanbesteding. De gemeente heeft ook een crisisteam ingericht van waaruit (bijna) dagelijks contact is met Noot en waar Noot ook in ieder geval één keer per week in het overleg aanschuift. Daarnaast zijn vanuit het crisisteam de communicatie met ouders, scholen en instellingen voorbereid, mogelijke oplossingen die bijdragen aan verbetering van het vervoer besproken en gewogen en werden de resultaten uit de wekelijkse klachtenoverzichten alsook de maandelijkse rapportages doorgesproken.

Leerlingzaken

Schoolverzuim en thuiszitters
Het aantal kinderen zonder schoolinschrijving (absoluut verzuim) nam toe van 439 in het schooljaar 2021-2022 naar 971 in het schooljaar 2022-2023. Dit wordt deels verklaard door een grotere instroom van nieuwkomers: van deze 971 kinderen waren 542 kinderen afkomstig uit het buitenland (ten opzichte van 226 het jaar daarvoor).Het merendeel van deze kinderen had binnen 3 maanden een schoolinschrijving.

Ook bij kinderen met een schoolinschrijving nam het ongeoorloofd schoolverzuim (relatief verzuim) toe: van 2.577 leerlingen met ongeoorloofd verzuim in schooljaar 2021-2022 naar 3.162 in schooljaar 2022-2023 (5 tot 18-jarigen). Hiervoor is niet één grote oorzaak aan te wijzen. Verzuim staat bijna nooit op zichzelf, het gaat veelal om zwaardere achterliggende problemen, bijvoorbeeld op het terrein van (mentale) gezondheid, armoede, woonsituatie en gezinsrelaties. De rol van de leerplichtambtenaar is hierdoor minder gericht op handhaving en meer op het samen met partnerorganisaties vinden van oplossingen waardoor kinderen en jongeren toch onderwijs kunnen volgen.

Het aantal thuiszitters is een opstelling van het aantal kinderen zonder schoolinschrijving (971) en het aantal kinderen met 4 weken of langer aaneengesloten ongeoorloofd schoolverzuim (305). In totaal waren er in het schooljaar 2022-2023 1.276 thuiszitters. In het jaarverslag Leerlingzaken 2022-2023 worden deze cijfers verder toegelicht (RIS318379). Via het Routeboek Verzuim en Thuiszitters signaleren scholen problemen die leiden tot verzuim of schooluitval en bespreken ze dit met hun ketenpartners in het multidisciplinair overleg. Afhankelijk van de situatie bieden schoolmaatschappelijk werker, gezinscoach, jeugdarts, leerplichtambtenaar of consulent van het samenwerkingsverband passend onderwijs ondersteuning en kan er meer gespecialiseerde hulpverlening of passend onderwijs worden ingezet. Door de toename van problematiek, personeelstekorten in onderwijs, langere wachtlijsten voor screening, behandeling of plaatsing in het speciaal (basis)onderwijs kan het echter lang duren voordat er een passend aanbod beschikbaar is.

Voortijdig schoolverlaters
Het percentage voortijdig schoolverlaters nam afgelopen schooljaar toe van 1.056 op meetmoment 1 oktober 2022 naar 1.188 op 1 oktober 2023 (voorlopig cijfer, zie Jaarverslag Leerlingzaken 2022-2023 RIS318379). Mentale problemen van jongeren, financiële zorgen en stress in gezinnen maken het voor jongeren moeilijker om te focussen op hun studie. Daarnaast leidt de aantrekkelijke arbeidsmarkt tot meer uitstroom van jongeren uit het onderwijs voordat ze hun diploma halen. Scholen en het Jongerenpunt070 werken samen om jongeren tijdig ondersteuning te bieden als ze (dreigen) uit (te) vallen. Daarnaast biedt de gemeente ondersteuning via diverse coaching, begeleiding, leerwerk-, dagbestedings- en maatwerktrajecten en via een aanbod voor studiekeuzebegeleiding en loopbaanoriëntatie.

Jongerenpunt070
Vanuit het Jongerenpunt070 benaderen casemanagers voortijdig schoolverlaten jongeren vanaf circa 18 jaar die uitvallen tijdens hun opleiding. Ze begeleiden hen terug naar school of het Jongerenpunt070 zorgt ervoor dat de jongeren naar werk of een ander passend perspectief worden begeleid. De Leerwerkmakelaar helpt jongeren met een passende Beroepsbegeleidende leerweg (BBL)-Leerwerkplek of een stageplek die ze nodig hebben voor hun opleiding.

De preventieve aanpak is in het schooljaar 2022-2023 voortgezet. Voor Leerlingzaken betekent dit dat er een team van ‘preventieve casemanagers’ is gevormd. Zij werken op de scholen van ROC Mondriaan en ondersteunen studenten die dat nodig hebben om te voorkomen dat zij voortijdig uitvallen door het bieden van toegang tot ondersteuning vanuit de gemeente, bijvoorbeeld bij problemen in de thuissituatie of financiële problematiek. Deze aanpak stelt de student centraal: per student wordt de best passende ondersteuning ingezet om een startkwalificatie te behalen en de zelfredzaamheid te vergroten.

Leerlingzaken heeft vanuit het Jongerenpunt070 afgelopen schooljaar 4.718 jongeren benaderd, ten opzichte van 4.249 in schooljaar 2021-2022 en ook zijn er meer jongeren uitgestroomd naar onderwijs dan in voorgaande jaren (1.210 jongeren ten opzichte van 826 in 2021-2021).

Kinderopvang

Cijfers
De GGD Haaglanden inspecteert in opdracht van de gemeente jaarlijks alle centra voor dagopvang, buitenschoolse opvang en gastouderbureaus. Ook worden gastouders bezocht. In 2023 heeft de GGD Haaglanden voor de Gemeente Den Haag 524 jaarlijkse inspecties (=100% van het totaal aantal locaties) en 190 incidentele inspecties uitgevoerd bij kindercentra en gastouderbureaus. Daarnaast zijn er bij de gastouders 224 jaarlijkse inspecties (=99% van het totaal aantal gastouders) en 5 incidentele inspecties uitgevoerd.  
Het register heeft over 2023 69 nieuwe aanvragen voor registratie in het Landelijk Register Kinderopvang en 281 wijzigingsformulieren ontvangen. In 2023 waren er in totaal 774 kinderopvangvoorzieningen in Den Haag (Kinderdagverblijven, Buitenschoolse opvang, Gastouders en Gastouderbureaus).

Jaarverslag
In het jaarverslag over de kwaliteit van kinderopvang (RIS318379) verantwoordt het college zich over de taken op het terrein van toezicht, register en handhaving. De gemeente voldoet aan de wettelijke eisen voor uitvoering van toezicht op en handhaving van kinderopvang. Dit blijkt uit een jaarlijkse risicoanalyse vanuit de Inspectie van het Onderwijs (IvhO).

Aanpak personeelstekort in de kinderopvang
In 2023 is in opdracht van de gemeente Den Haag en het KO platform een onderzoek gestart over de omvang van de personeelstekorten in de Haagse kinderopvang en naar een mogelijke aanpak om het personeelstekort in de Haagse kinderopvang op te lossen.

Onderwijsbeleid

Kansengelijkheid in het primair onderwijs – optimale leer en ontwikkelomgeving
De gemeente en schoolbesturen hebben via de Haagse Educatieve Agenda afgesproken om samen te werken
aan het bevorderen van de kansengelijkheid in het onderwijs. Hiervoor zijn de geoormerkte middelen uit het onderwijsachterstandenbeleid ingezet. Op basis van objectieve criteria zijn precies die groepen bereikt die deze extra aandacht nodig hebben en is de kwaliteit van het onderwijs verbeterd door in te zetten op een optimale- leer en ontwikkelomgeving met aandacht voor taalstimulering en specifieke doelgroepen.

  1. Taal en voorschoolse educatie

Voor- en vroegschoolse educatie

Er zijn drie nieuwe houders voorschoolse educatie gaan aanbieden in 2023, waardoor er nu in totaal 24 houders voorschoolse educatie aanbieden. Daarnaast zijn er 13,5 nieuwe lokalen bijgekomen ten opzichte van 2022 en het totaal is nu 193,5 lokalen op 145 locaties. Hiermee is de capaciteit verhoogd en is er ruimte om een toename van geplaatste doelgroepkinderen te realiseren.
In 2023 zijn de voorbereidingen getroffen om vanaf 1 januari 2024 gratis voorschoolse educatie aan te bieden aan Haagse doelgroeppeuters.

Met ingang van juli 2023 is het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) gestart met de pilot automatisch indiceren. Dit is de uitvoer van de motie ‘Help kinderen sneller aan voorschoolse educatie’ (RIS312123). Alle kinderen geboren op of na 1 januari 2021 woonachtig in Zuidwest of Laak krijgen nu een indicatie voor voorschoolse educatie. Vanaf september 2023 zijn er 7 peuterconsulenten en 1 coördinator gestart. Zij leiden ouders met doelgroepkinderen toe naar de voorschool. Zij werken in Zuidwest, Laak en Transvaal met ouders, kinderopvangorganisaties en CJG samen. De gemeente faciliteert een digitale peuterconsulent; www.vraagjufMina.nl. Dit is een informatieve website voor ouders met uitleg over voorschoolse educatie, locaties en een rekentool voor de hoogte van de ouderbijdrage.  

Eind september 2023 heeft de eerste dag van de voorschool plaatsgevonden. Kinderopvangorganisaties en voorscholen zetten hun deuren open om ouders met kinderen laagdrempelig kennis te laten maken met het aanbod. Het doel was 40 deelnemende locaties, er hebben 98 locaties meegedaan. De gemeente heeft voor een beeldmerk en stadsbrede communicatie gezorgd.

De gemeente geeft samen met de partners in de stad invulling aan kwalitatief goede pedagogische voorzieningen voor de voor- en vroegschoolse periode (2,5 - 6 jaar). Het afgelopen jaar is er samen met het voor- en vroegschoolse (VVE) werkveld gewerkt aan de uitrol van het Haags leernetwerk VVE kwaliteit, er zijn twee Webinars georganiseerd. In de zomer van 2023 hebben VE-adviseurs van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) bezoeken gebracht aan 29 VE-locaties en geadviseerd over manieren om de kwaliteit van VE te verhogen (kwalitatieve spiegel).

Leesbevordering
In 2023 zijn door de Bibliotheek Den Haag activiteiten uitgevoerd ter ondersteuning van de leesbevordering van kinderen uit het primair onderwijs. Een van deze activiteiten was een wervingsactie onder jeugdleden. Deze heeft ruim 100 (13%) meer jeugdleden opgeleverd. Daarnaast waren er in oktober 2023 16.502 meer bezoeken aan de bibliotheek dan in oktober 2022.

In dit jaar zijn twee kennissessies door Heel Den Haag leest georganiseerd voor aangesloten partners. Deze sessies bestonden uit diverse workshops en onderlinge kennisdeling. Het aantal manifestondertekenaars is gegroeid van 32 naar 43.

Actieplan Taal

Het Actieplan Taal (RIS316363) is in september 2023 gelanceerd. In 2023 is geïnvesteerd in gesprekken met onderwijs en kinderopvang, het kenbaar maken van Actieplan Taal en de daarin opgenomen ambities. Daarnaast heeft er een inhoudelijke verkenning plaatsgevonden naar aanleiding van de lancering met het actieplan. Focus daarbij is het bereiken van inwoners via wijkpartners.

Bibliotheek Den Haag heeft de projectleiding om het programma de Bibliotheek op school in Den Haag uit te rollen. Het afgelopen jaar stond in het teken van het vormen van het projectteam, het samen informeren van de scholen en het vastleggen van de scholen voor deelname. We hebben 31 basisscholen, 3 praktijkscholen en 4 scholen voor voortgezet onderwijs vastgelegd.

Met de financiële impuls vanuit Actieplan Taal is er het afgelopen jaar een coördinator aangenomen door stichting Jess die in de periode oktober - december de eerste 10 extra gezinnen heeft begeleid bij Spel aan Huis. Dit waren gezinnen woonachtig in stadsdeel Escamp omdat hier de meeste gezinnen op de wachtlijst stonden.

Na de lancering van het actieplan Taal in september 2023 is gestart met het aanbieden van taalles aan ouders in combinatie met kinderopvang, in november en december 2023 zijn de kinderen langzaam ingestroomd in de kinderopvang.

Als laatste is er vanuit het Actieplan Taal ingezet op de continuering van de Haagse Taalketenaanpak; een samenwerking van partners in de Haagse taalketen gericht op het vergroten van het bereik, het verwijzen naar passend (taal)aanbod en bevorderen van doorstroom naar vervolgaanbod.

Volwasseneneducatie
In 2023 verzorgde de Taal+ school van ROC Mondriaan aan circa 6.000 deelnemers lessen taal, rekenen en digitale vaardigheden voor Hagenaars die moeite hebben met basisvaardigheden, op een centrale locatie en in de wijken. De leslocaties in de wijken zijn uitgebreid naar: 3 CJG-locaties, 17 basisscholen en 21 buurtcentra, waarmee met name ouders van jonge kinderen worden bereikt.

Andere taalaanbieders en welzijnsorganisaties verzorgden met subsidie van de gemeente laagdrempelige taaltrajecten voor o.a. kwetsbare doelgroepen. In totaal ging het om circa 800 deelnemers aan taal- en conversatieles, 390 taalmaatjeskoppels en circa 300 deelnemers per week aan inlooplessen in de bibliotheek op verschillende locaties. Ook is in 2023 gestart met taaloefenplekken in wijkcentra en scholen in de stadsdelen Rustenburg/Oostbroek en Transvaal, waar deelnemers op een vrijwilligerswerkplek kunnen oefenen met de taal.  

In september 2023 organiseerde Den Haag namens de regio Haaglanden de tweede editie van het Glazen Radiohuis in stadsdeel Laak met als doel aandacht te vragen voor het onderwerp om zo het bereik te verhogen. Het Glazen Radiohuis registreerde circa 30.000 kijkers en luisteraars op haar website. Daarnaast waren de uitzendingen via lokale radio- en televisieomroep te volgen.

  1. Brede leer- en ontwikkelomgeving in het primaire onderwijs

In 2023 hebben bijna 4.543 leerlingen deelgenomen aan het schoolzwemmen. Dit zijn er minder dan vorig jaar (5.000). Steeds meer scholen kiezen ervoor om alleen de leerlingen zonder zwemdiploma te laten deelnemen. In totaal hebben 3.595 leerlingen het schoolzwemmen dit kalenderjaar afgerond met tenminste een zwemdiploma A.

In 2023 is verder een aanbod geboden gericht op:

Extra en intensieve leertijd
Met als doel om Haagse leerlingen uit een minder kansrijke omgeving extra te ondersteunen om de kansen op een goede onderwijscarrière te vergroten. Dit middels activiteiten die bijdragen aan de beheersing van de Nederlandse taal en om onderwijsachterstanden te voorkomen en te bestrijden Het gaat hier om een breed scala aan activiteiten, zoals pre-teaching, bijles momenten, huiswerkbegeleiding en activiteiten waarbij opgedane taal en reken kennis kan worden toegepast bij activiteiten gericht op de brede ontwikkeling (sport, muziek, dans, handvaardigheid, enz.).

Brede talentontwikkeling
Met als doel om Haagse leerlingen ervaringen op te laten doen, hun talenten te ontdekken en hun algemeen welbevinden te vergroten. Dit middels activiteiten als sport, cultuur en sociaal-emotionele ontwikkeling en studieondersteuning op school. Zo zijn er met dit aanbod kunstlessen, museum bezoeken, sport clinics, muzieklessen, toneellessen en sociale vaardigheidstrainingen georganiseerd.

Zomerscholen
Door 8 aanvragers zijn er zomerscholen voor PO-leerlingen georganiseerd om extra leertijd tijdens de zomervakantie te bieden en leerachterstanden (met name op het gebied van taal) te voorkomen of in te halen. Dit is gecombineerd met activiteiten gericht op brede talentontwikkeling. Hiermee is bijgedragen aan het vergroten van kansengelijkheid en zijn leerlingen extra in staat gesteld te groeien in hun ontwikkeling t.b.v. succesvolle deelname aan de maatschappij.

Vakantie en weekendscholen

Door 3 scholen zijn er vakantie- en weekendscholen voor leerlingen uit het primair en voortgezet onderwijs georganiseerd om een schooloverstijgend aanbod te bieden buiten schooltijd waaraan kinderen uit de wijk deel kunnen nemen om hun kansen te bevorderen en eventuele onderwijsachterstanden in te lopen of te voorkomen. Hiermee is bijgedragen aan het vergroten van kansengelijkheid en zijn leerlingen extra in staat gesteld te groeien in hun (talent)ontwikkeling t.b.v. succesvolle deelname aan de maatschappij.

  1. Aanmelden primair onderwijs en overgang primair onderwijs naar voortgezet onderwijs

De simpele ansichtkaarten met een call-to-action, die door de gemeente zijn verstuurd en de vernieuwde scholenwijzer hebben in 2023 voor een heldere informatievoorziening aan ouders rondom het aanmeldproces voor de basisschool gezorgd. Het aantal scholen dat met een leerlingplafond werkt, is het afgelopen jaar gestegen van 74 naar 81, bij scholen zonder leerlingplafond was er een daling 70 naar 61.

Vanwege de nieuwe Wet Doorstroomtoetsen po is het BOVO-convenant aangepast Ook heeft de gemeente geparticipeerd in overleggen in G4-verband met de gemeenten  en de onderwijsorganisaties uit die gemeenten die over de overstap naar het voortgezet onderwijs gaan. Richting het ministerie zijn door de onderwijsorganisaties knelpunten benoemd tot de nieuwe wet, bijvoorbeeld met betrekking tot de duur van de aanmeldweek.

De gegeven schooladviezen uit 2023 in Den Haag zijn nagenoeg gelijk aan hetgeen dat op basis van de eindtoets (het toetsadvies) mag worden verwacht. In totaal werden 7.106 kinderen aangemeld in de eerste ronde. Van deze leerlingen is 97,5% (6.927) geplaatst in de top 3 van de voorkeurslijst. In totaal is 93,2% van de toegelaten leerlingen geplaatst op de school van eerste keuze.

Optimale leer- en ontwikkelomgeving

  1. Brede leer- en ontwikkelomgeving

Het gemiddeld aantal beschikbare huiswerkplekken per week is gestegen, van 257 in 2022 naar 278 in 2023.  In 2023 is er een onderzoek uitgevoerd naar het aanbod van gratis en laagdrempelige huiswerkbegeleiding voor leerlingen in het voorgezet onderwijs. De uitkomsten uit het onderzoek vragen een doorontwikkeling die meegenomen wordt in de eerstvolgende Haagse Educatieve Agenda (2026-2030).

  1. Samenleven op school

De gemeente heeft ook in 2023 door het aanbieden van voorzieningen op het gebied van sociale cohesie en schoolveiligheid scholen in het primair- en voortgezet onderwijs gestimuleerd om voorlichting en trainingen te geven, gericht op thema’s over schoolveiligheid en burgerschap. Hiervan hebben 12 PO-besturen en 13 VO/MBO-besturen gebruik van gemaakt.

Voor het borgen van de veiligheid op scholen is het belangrijk dat partijen elkaar weten te vinden. Daarom zijn er naar aanleiding van de evaluatie van de stadsdeelconvenanten schoolveiligheid nieuwe afspraken gemaakt tussen scholen, politie, gemeente en het Openbaar Ministerie (OM). Deze afspraken zijn vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst schoolveiligheid (RIS317222). Verder is op initiatief van VO Haaglanden en de gemeente in 2023 het programma Netwerk Veilige School gestart. Dit programma heeft als doel om scholen in staat te stellen zorgelijke signalen, bijvoorbeeld op gebied van rivaliserende gewelddadige jeugdgroepen, correct te adresseren en om relevante kennis te ontwikkelen en te delen.

Voldoende bevoegde en bekwame onderwijsprofessionals
Het stedelijk programma Ontwikkeldoor is in 2023 vervolgd en uitgebreid met een ECV-traject.
De afgelopen anderhalf jaar zijn er 31 deelnemers met het opleidingstraject gestart. In de pilot groep voor het ECV-traject zijn 4 kandidaten gestart.

Om het voor schoolleiders en leerkrachten eenvoudiger te maken geschikte vakkrachten te vinden, is in 2023 de website Andersom Den Haag in gebruik genomen. In het verlengde van Andersom Den Haag zijn in 2023 ook twee ‘kennismakelaars’ gestart. Zij adviseren scholen over en ondersteunen scholen bij het realiseren van duurzame samenwerking met externen.
Ook zijn het afgelopen jaar diverse campagnes ingezet om mensen te enthousiasmeren voor een baan in het onderwijs. De campagne Word Leraar in De Haag is een samenwerking tussen het po, vo en mbo en richt zich met name op scholieren die op het punt staan een studie te kiezen. Een team van (Haagse) leraren deelt daarvoor op sociale media eigen ervaringen in het onderwijs door middel van ludieke filmpjes. Voor het voortgezet onderwijs organiseerde De Rode Loper in samenwerking met de vier opleidingsscholen de Haagse Banenmarkt voor tweede-, derde- en vierdejaars studenten.

Het programma Noodplan G5 (G4 en Almere) is verder uitgevoerd. Het programma heeft door de inzet van coaching, onderwijsassistenten, vakkrachten en studenten een dempend effect op het lerarentekort.

In 2023 is de Onderwijsregio Haaglanden opgericht en heeft de voorlopers status toegekend gekregen. Door deze voorlopers status is er ruimte om mee te denken over de invulling van de Onderwijsregio met het ministerie van OCW. Gemeente Den Haag is een van de samenwerkingspartners in deze onderwijsregio.

Tot slot is in 2023 samen met pensioenuitvoerder MN verkend hoe leraren en andere vitale beroepsgroepen als politieagenten en zorgpersoneel konden worden gehuisvest in de woontoren Adagio aan de Wijnhaven. Door de doelgroepen rechtstreeks via de werkgevers te attenderen op het aanbod en de inkomensnorm te verhogen, konden uiteindelijk 80 doelgroep huishoudens, waarvan 20 leraren en hun eventuele partners, in de toren worden gehuisvest. Op initiatief van woningbouwcorporatie Haag Wonen is daarnaast in 2023 gestart met een proef voor het huisvesten van leraren uit Den Haag Zuidwest in sociale huurwoningen. Van de 25 kandidaten die zich hebben aangemeld voor de proef voldeden uiteindelijk 9 kandidaten aan de gestelde voorwaarden omtrent inkomen, arbeidscontract en huisvestingsprobleem. Zij zijn overgedragen aan de woningbouwcorporaties om te worden bemiddeld naar een sociale huurwoning.

Onderwijs dat bijdraagt aan de brede welvaart van Hagenaars

  1. Internationaal onderwijs

Met betrekking tot internationaal primair en voortgezet onderwijs heeft periodiek afstemming plaatsgevonden binnen het netwerk van internationale scholen in de regio Leiden-Den Haag-Delft en is onderzoek gedaan naar de vraag naar internationaal onderwijs. Het onderzoek laat een lichte groei van het aantal leerlingen in het internationaal onderwijs in de regio zien, van 9.760 in 2022 naar 9.918 in 2023. Via The Hague International Centre is informatie verstrekt aan internationals over primair en voortgezet onderwijs in Nederland en de aanwezigheid van internationale scholen.

  1. Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt in mbo en hbo

De gemeente ondersteunt de vernieuwing van mbo- en hbo-opleidingen zodat deze opleidingen beter aansluiten bij de ontwikkelingen in de economie en op de arbeidsmarkt. Daarbij werkt de gemeente  samen in het programma Aanpak Aansluiting Onderwijs, Arbeidsmarkt & Bedrijfsleven. Dit programma streeft naar het verkleinen van de krapte op de arbeidsmarkt, meer arbeidstoeleiding en een hierop aansluitend onderwijsaanbod. Afstemming met de onderwijsinstellingen in 2023 heeft onder andere geleid tot de start van het bijbanenloket in Zuidwest. In dit bijbanenloket worden vo- en mbo-leerlingen geholpen aan een bijbaan onder begeleiding van studenten uit het hbo. Ook heeft ROC Mondriaan in de loop van 2023 een aanvraag ingediend bij het Regionaal Investeringsfonds mbo (RIF). Deze aanvraag is gericht op zorginnovatie, onderwijsversterking, het vergroten van zij-instroom en behoud van zorgpersoneel. Daarbij zijn afspraken gemaakt over cofinanciering met de Gemeente Den Haag.

  1. Tegengaan stagediscriminatie

In 2023 is er financiering toegekend aan Hogeschool Inholland ten behoeve van het tegengaan van stagediscriminatie in het middelbaar- en hoger beroepsonderwijs. In mei 2023 is het Haags Manifest Gelijke Stagekansen ondertekend door Hogeschool Inholland, de Haagse Hogeschool, ROC Mondriaan, Gemeente Den Haag, VNO-NCW Regio Den Haag, MKB Den Haag, SBB en ELBHO. Hiermee hebben zij zich gecommitteerd aan een meerjarige inzet om stagediscriminatie in het middelbaar- en hoger beroepsonderwijs tegen te gaan (zie RIS316161).

  1. Investeren in een divers aanbod van hoger en (toegepast) onderzoek

Met de hbo- en wo instellingen is samengewerkt om in Den Haag nieuwe onderwijsprogramma’s te ontwikkelen, om de onderlinge samenwerking tussen de verschillende Haagse hogescholen en universiteiten te versterken en om onderzoek en onderwijs te verbinden aan actuele maatschappelijke vraagstukken in de stad. Via de subsidieregeling hoger onderwijs Den Haag zijn hiervoor verschillende aanvragen van hbo en wo instellingen toegekend.

  1. Investeren in een aantrekkelijke studentenstad

Binnen het Platform Student&Stad heeft de gemeente in 2023 samen met studenten en onderwijsinstellingen aan verschillende thema's ter verbetering van het studentenklimaat gewerkt, waaronder studentenwelzijn, studentensport, het Haagse introductieprogramma Hi The Hague en informatievoorziening aan studenten. Mbo studenten hebben in 2023 voor het eerst deel kunnen nemen aan Hi The Hague. Ook is er onderzoek gedaan naar de deelname van mbo studenten aan studentensport. De resultaten van dit onderzoek worden in het tweede kwartaal van 2024 verwacht.

Een passende plek voor ieder kind

Alle voorscholen en scholen (po, vo en mbo) in Den Haag hadden een schoolmaatschappelijk werker die meerdere uren per week op school aanwezig was en de schakel vormde met het Centrum voor Jeugd en Gezin naar ondersteuning of jeugdhulp. Het komt voor dat nieuwkomerskinderen met een zorgvraag soms nog niet aangemeld kunnen worden bij een school omdat nog niet helder is wat de precieze onderwijs- en ondersteuningsbehoefte is van de betreffende leerling. Aanmelden zou dan wel kunnen, maar de betreffende school heeft onvoldoende gegevens om op een goede manier uitvoering te geven aan de zorgplicht. Om de schoolgang van deze kinderen te bespoedigen en ook zo succesvol mogelijk te laten zijn, hielp schoolmaatschappelijk werk bij het beantwoorden van de vragen omtrent de ondersteuningsbehoefte op de formulieren, tijdens een multidisciplinair overleg en zo nodig nog erna. Zodat deze leerlingen zo optimaal mogelijk integreren in het Nederlandse onderwijs(systeem) en op de meest passende onderwijsplek landden.

Verder boden de samenwerkingsverbanden passend onderwijs (po en vo) in het afgelopen jaar speciale trajecten voor leerlingen die wachten op een beschikbare passende plek. Hiermee kon schooluitval en langdurig thuiszitten voorkomen worden. Voor leerlingen die in het mbo dreigden uit te vallen, konden scholen subsidie aanvragen voor maatwerk- en coachingstrajecten. Hiermee kregen jongeren de kans een startkwalificatie te behalen.

Deze pagina is gebouwd op 09/02/2024 14:26:02 met de export van 09/02/2024 14:17:44