Jaarverslag

Onderwijs

Wat is beoogd en wat is behaald?

Resultaten in 2023

Op de vier ambities uit de Haagse Educatieve Agenda zijn op hoofdlijnen de volgende resultaten behaald.

Voldoende, bevoegde en bekwame onderwijsprofessionals
Het doel is om de bevoegde leraren zo effectief mogelijk in te zetten en het leraar zijn in Den Haag aantrekkelijk te maken door onderwijsprofessionals in en rond de school te ondersteunen. Belangrijke resultaten op hoofdlijnen dit jaar:

  • In 2023 zijn er 28 deelnemers met het opleidingstraject gestart via Ontwikkeldoor.
  • Andersom Den Haag is doorontwikkeld en uitgebreid. Er zijn kennismakelaars aangesteld en het aanbod is vergroot.
  • In 2023 werkte De Rode Loper – het samenwerkingsverband van 41 vo-scholen in Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg – in samenwerking met de Haagse Hogeschool, verder aan de invulling en versteviging van de minor Ingenieur & Docent (faculteit Technologie, Innovatie en Samenleving). De ca. 25 studenten die zich jaarlijks voor deze minor inschrijven, maken zo kennis met het onderwijs, doen hun eerste leservaring op en worden gewezen op de mogelijkheid hun onderwijsbevoegdheid te halen.
  • De campagnes ‘Word leraar in Den Haag’ en ‘Aan de slag in het Basisonderwijs’ zijn in 2023 voortgezet. Via het regionale programma ‘Leraar van Buiten’ hebben 75 deelnemers in 2023 de overstap naar het onderwijs in de Haagse regio gemaakt.
  • Er zijn 89 nieuwe zij-instromers gestart in het primair onderwijs gedurende schooljaar 2022-2023 mede door wervingsactiviteiten, zoals informatieavonden verzorgd door schoolbesturen, pabo’s en de campagnes.
  • In samenwerking met pensionuitvoerder MN en woningcorporatie Haag Wonen zijn er in totaal 29 leraren met voorrang geplaatst in een woning in Den Haag.
  • De Onderwijsregio Haaglanden is in 2023 opgericht. Gemeente Den Haag is een van de samenwerkingspartners in deze onderwijsregio.
  • Voortzetten van het parkeervergunningenbeleid voor leraren (1 op 1 fte). In 2023 zijn er 955 vergunningen verstrekt aan scholen.

Optimale leer- en ontwikkelomgeving

Zorgen voor programma’s die kinderen en jongeren (en hun ouders) uitdagen om hun cognitieve vaardigheden en talenten te ontwikkelen. En zorgen we voor een kwalitatief sterk, toegankelijk en integraal aanbod van voorzieningen in de school en in de buurt. Belangrijke resultaten dit jaar zijn:

  • Het bereik van doelgroepkinderen op de voorschoolse educatie was in 2023 58%. Er zijn 24 kinderopvanghouders die voorschoolse educatie aanbieden, in totaal zijn er in de stat 145 locaties met voorschoolse educatie. Hiermee is in 2023 de capaciteit verhoogd om ruimte te bieden aan alle doelgroepkinderen.
  • Met ingang van juli 2023 is de pilot automatisch indiceren gestart. Dit is de uitvoer van een motie ‘Help kinderen sneller aan voorschoolse educatie’(RIS312123 ) Er zijn eind 2023 7 peuterconsulenten gestart die ingezet worden op het toeleiden van kinderen naar de voorschool.
  • In 2023 zijn er in totaal 16 extra nieuwkomersklassen in het primair onderwijs gestart om voldoende capaciteit voor het nieuwkomers onderwijs te realiseren. Daarnaast zijn er in 2023 vier voortgezet onderwijs scholen geweest die internationale schakelklassen aanbieden.  Tot slot is bij de start van het schooljaar 2022-2023 de vijfde kopklas begonnen.
  • In 2023 zijn tenminste 11 weekend- en zomerscholen georganiseerd voor leerlingen uit primair en voortgezet onderwijs. Hier is ingezet op een verrijkt taalaanbod, het vergroten van kennis van de wereld en de brede ontwikkeling van kinderen.
  • Er is een integraal zomerprogramma voor jongeren in Den Haag geboden; Zomerprogramma070.
  • Met behulp van de subsidie voor het begeleiden van leerlingen in heterogene brugklassen hebben in 2023 drie scholen een orthopedagoog ingezet die de ontwikkeling van leerlingen volgt en hen begeleiding biedt zodat zij door kunnen stromen naar het voor hun meest passende niveau. Daarnaast worden docenten begeleid om leerlingen te kunnen ondersteunen vanuit hoge verwachtingen.
  • Op ruim 80 scholen heeft in 2023 gemeentelijke subsidie ertoe bijgedragen dat er op scholen een intern begeleider kon worden ingezet om de doorgaande lijn tussen de voorschoolse educatie en de basisschool te bevorderen.
  • Eenmalig in 2023 konden scholen in het primair onderwijs, speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs een verhoogde bijdrage van 40 of 50 euro per leerling aanvragen voor buitenschoolse activiteiten en schoolreisjes in plaats van 10 of 20 euro per leerling. Deze maatregel is genomen, omdat uit onderzoek onder Haagse po-scholen is gebleken dat het voor scholen moeilijker is geworden om schoolreisjes en buitenschoolse activiteiten te organiseren.

De juiste ondersteuning en een passende plek voor alle kinderen en jongeren

Met de juiste ondersteuning en passende plek vergroten we de onderwijskansen van leerlingen die ondersteuning bij hun ontwikkeling nodig hebben. Zo kunnen ook zij zich optimaal ontwikkelen en het diploma of certificaat halen dat past bij hun talenten en capaciteiten.  Belangrijke resultaten op hoofdlijnen dit jaar:

  • In 2023 zijn activiteiten uitgevoerd om thuiszitten tegen te gaan en passend onderwijs te bevorderen, waaronder het bieden van onderwijs op maat aan leerlingen die een periode moeten overbruggen tussen het vinden van een passende plek binnen het onderwijs of de jeugdhulp en de daadwerkelijke plaatsing, en observatieplekken op het speciaal basisonderwijs voor leerlingen die thuiszitten of dreigen thuis te komen zitten.
  • Het gezamenlijke screeningsproject met de samenwerkingsverbanden voor passend primair- en voortgezet onderwijs, voor kinderen die op de aanmeldlijst staan voor speciaal onderwijs en afkomstig zijn van een kinderdagcentrum of een behandelsetting, is afgerond. Na de screening is passend aanbod en perspectief geboden (plaatsing speciaal onderwijs, kinderdagcentrum of een andere gecombineerde behandelsetting).
  • De gemeente heeft een structureel vierhoeksoverleg opgestart tussen samenwerkingsverbanden passend onderwijs, een delegatie van schoolbesturen en een afvaardiging van kinderdagcentra om inzicht te krijgen in de aard, omvang en overlap van wachtlijsten voor speciaal onderwijs en kinderdagcentra en het creëren van een oplossingsperspectief voor kinderen met ondersteuningsbehoeften op het snijvlak van onderwijs en jeugdhulp.
  • De gemeente Den Haag is sinds 2020 partner in EWA Haaglanden, een samenwerkingsverband van gemeenten, ROC Mondriaan en bedrijven in de regio dat werkt aan opleiding, begeleiding, stages en werk voor studenten die nog nooit een diploma hebben behaald. Rond de 2.500 studenten hebben inmiddels geprofiteerd van dit programma, waarvan rond de 600 vanaf oktober 2023.
  • In 2023 is het project ‘MBO als werkplaats’ ontwikkeld om verdere versterking van de ondersteuningsstructuur voor mbo-studenten door professionals uit het sociaal domein dichtbij mbo-studenten in te zetten.
  • In schooljaar 2022-2023 zijn vanuit het Jongerenpunt070 4.718 jongeren benaderd, ten opzichte van 4.249 in schooljaar 2021-2022. Ook zijn er meer jongeren uitgestroomd naar onderwijs dan vorig schooljaar (1.210 jongeren ten opzichte van 826 jongeren in 2021-2022). Dit betreft zowel nieuwe voortijdig schoolverlaters als jongeren die in de jaren daarvoor van school zijn uitgevallen.

Onderwijs dat bijdraagt aan de brede welvaart van Hagenaars

De kennis en vaardigheden van de inwoners van Den Haag zijn het fundament voor brede welvaart. We willen ervoor zorgen dat onderwijs bijdraagt aan de (kennis)economie van de stad en de regio. En ook dat onderwijs een impuls geeft aan kansengelijkheid en de overstap van middelbaar naar vervolgonderwijs. Belangrijke resultaten dit jaar zijn:

  • De gemeente heeft in 2023 met mbo, hbo en wo onderwijsinstellingen samengewerkt om de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te verbeteren en om stagediscriminatie tegen te gaan (zie RIS316161 ). Ook is gewerkt aan de ontwikkeling van een divers aanbod van hoger onderwijs en (toegepast) onderzoek en het versterken van Den Haag als aantrekkelijke studentenstad. Met betrekking tot internationaal primair en voortgezet onderwijs heeft periodiek afstemming plaatsgevonden binnen het netwerk van internationale scholen in de regio Leiden-Den Haag-Delft en is onderzoek gedaan naar de vraag naar internationaal onderwijs. Deze vraag stabiliseert in het primair onderwijs, maar neemt in het voortgezet onderwijs nog steeds toe.
  • In 2023 verzorgde de Taal+ school van ROC Mondriaan aan circa 6.000 deelnemers lessen taal, rekenen en digitale vaardigheden voor Hagenaars die moeite hebben met basisvaardigheden, op een centrale locatie en in de wijken. De leslocaties in de wijken zijn uitgebreid naar: 3 CJG-locaties, 17 basisscholen en 21 buurtcentra, waarmee met name ouders van jonge kinderen worden bereikt.
  • Andere taalaanbieders en welzijnsorganisaties verzorgden met subsidie van de gemeente laagdrempelige taaltrajecten voor o.a. kwetsbare doelgroepen. In totaal ging het om circa 800 deelnemers aan taal- en conversatieles, 390 taalmaatjeskoppels en circa 300 deelnemers per week aan inlooplessen in de bibliotheek op verschillende locaties. Ook is in 2023 gestart met taaloefenplekken in wijkcentra en scholen in de stadsdelen Rustenburg/Oostbroek en Transvaal, waar deelnemers op een vrijwilligerswerkplek kunnen oefenen met de taal.  
  • In september 2023 organiseerde Den Haag namens de regio Haaglanden de tweede editie van het Glazen Radiohuis in stadsdeel Laak met als doel aandacht te vragen voor het onderwerp om zo het bereik te verhogen. Het Glazen Radiohuis registreerde circa 30.000 kijkers en luisteraars op haar website. Daarnaast waren de uitzendingen via lokale radio- en televisieomroep te volgen.

Nationaal Programma Onderwijs
In het kader van het Nationaal Programma Onderwijs zijn er het afgelopen jaar mooie, zinvolle projecten en programma's ontstaan (zie RIS316048). De bestedingstermijn van de NPO-middelen is verlengd tot en met schooljaar 2024-2025. Deze verlenging biedt de ruimte om de programma's en projecten zoveel mogelijk te integreren in staand beleid, zodat ze ook na deze periode kunnen worden voortgezet.

Indicatoren en kengetallen

Voorschoolse educatie

Effectindicator

Nulmeting

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Begroting 2023

% doelgroepkinderen VVE dat deelneemt aan VVE

59%

63%

58%

69%

 

Toelichting
Vanwege de beleidswijziging "automatisch indiceren" (RIS315633) is er een grotere groep peuters die onder de doelgroep valt. Hierdoor stijgt het percentage doelgroepkinderen in de stad en daalt het bereikcijfer. Het is daarom relevant om ook absolute getallen te rapporteren. In 2023 zijn er 6.146 doelgroepkinderen waarvan er gemiddeld 3.211 een plek hebben op de voorschoolse educatie. In 2022 waren dit er respectievelijk 6.248 en 3.151.

Voortijdig schoolverlaters

Prestatie-indicator

 Nulmeting

 Realisatie

 2023

 Begroting

 2023

Percentage herplaatste nieuwe VSV-ers t.o.v. het totaal aantal nieuwe VSV-ers (Voortijdig schoolverlaten)

 52%

 61%*

 55%

* Voorlopig cijfer op basis van DUO-gegevens per 1 oktober 2023.

Een nadere toelichting over voortijdig schoolverlaters is opgenomen bij de beleidsverantwoording over Leerlingzaken.

Prestatie-indicator

Nulmeting

Realisatie

 2023

Begroting

 2023

Aantal PO scholen met VVTO-aanbod (vroeg vreemde taal onderwijs)

 22

 --*

 28

* Door wijziging in de wetgeving (maakt nu onderdeel uit van het curriculum) worden deze gegevens door Nuffic niet meer geactualiseerd waardoor deze info van deze indicator niet meer beschikbaar is.

Beleidsindicatoren (Rijk)

Beleidsindicatoren (Rijk)

Eenheid

Actuele peildatum 2023

Absoluut verzuim *

Aantal per 1.000 leerlingen

4,2

Relatief verzuim *

Aantal per 1.000 leerlingen

40,3

Voortijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (VSV-ers) **

% deelnemers aan het VO en

MBO onderwijs

3,15%

*Bron: leerplicht telling 2022-2023, peildatum 1 oktober 2023
**Bron: voorlopig cijfer uit maandrapportage gebaseerd op DUO-cijfers 1 oktober 2023

Een nadere toelichting over schoolverzuim en voortijdig schoolverlaters is opgenomen bij de beleidsverantwoording over Leerlingzaken.

Deze pagina is gebouwd op 09/02/2024 14:26:02 met de export van 09/02/2024 14:17:44