Jaarverslag

Buitenruimte

Samenstelling programma (obv gerealiseerde lasten en toevoegingen aan reserves

Samenstelling dekkingprogramma (obv gerealiseerde baten incl. ontrekkingen aan reserves)

Wat heeft het gekost?

Toelichting op de samenstelling van de lasten in 2023
De activiteit inrichting en onderhoud buitenruimte (verkeer en vervoer) omvat 36% van de lasten van dit programma en de activiteit inrichting en onderhoud buitenruimte (economische havens en waterwegen) omvat 4% van de lasten van dit programma. Er is circa 32% van het geld besteed aan afvalverwijdering en afvalstoffenheffing en 15% van de lasten betreft de vervanging en het onderhoud van het rioolstelsel in de stad. Aan handhaving in de openbare ruimte en is 6% besteed. Het beheer van het openbaar groen bedraagt ongeveer 4%. Aan overig beheer is 3% besteed.

Toelichting op de dekking van het programma in 2023
De activiteiten binnen dit programma worden voor 55% gedekt uit heffingen (met name afvalstoffenheffing en rioolheffing). 36% is gedekt uit algemene en/of gemeentebrede middelen. De overige 9% komt uit huren en pachten van strandexploitatie en kiosken, leges, onttrekkingen uit reserves e.d.

Bedragen x € 1.000

Rekening 2022

Begroting 2023 voor wijziging

Begroting 2023 na wijziging

Rekening 2023

Resultaat 2023

Lasten

189.765

300.098

304.073

296.516

7.557

V

Baten

65.161

175.935

178.641

183.136

4.495

V

Saldo exclusief reserves

124.604

N

124.163

N

125.432

N

113.380

N

12.052

V

Toevoegingen aan reserves

18.693

0

3.566

3.566

0

-

Onttrekkingen aan reserves

15.564

6.214

8.064

8.755

691

V

Saldo inclusief reserves

127.733

N

117.949

N

120.934

N

108.191

N

12.743

V

Resultaten
Het programma Buitenruimte sluit af met een positief resultaat van € 12,7 mln. ten opzichte van de begroting. De afwijkingen zijn verderop in dit hoofdstuk nader toegelicht. De belangrijkste resultaten zijn:

  • Door vacatures die moeilijk in te vullen zijn (o.a. handhaver en vegers) is er een voordeel behaald op de personele kosten. Als gevolg van meer vraag vanuit de stadsdelen zijn er meer declarabele uren gerealiseerd dan begroot. Tevens zijn de salarissen van de boa’s in oktober met terugwerkende kracht vanaf 1 juli structureel verhoogd. (per saldo € 3,5 mln. V).
  • Op afvalverwijdering is het voordeel met name ontstaan omdat de hoeveelheid huishoudelijke afval is afgenomen en door de aanpassing van de inzameling van plastic- en blikverpakkingen en drankkartons (PMD)(RIS 313766 ) . Daarnaast zijn er door de groei van de stad meer inkomsten. Het administratief technisch exploitatieresultaat ad. € 3,0 mln. van de activiteit Afvalverwijdering & Afvalstoffenheffing in dit programma wordt verrekend met het nadeel ad. € 3,0 mln. op dividend HMS dat is ontstaan in programma 15. Daarnaast is er € 7,0 mln. toegevoegd aan de voorziening afvalstoffenheffing vanwege het gesloten systeem van de doelheffing. Voor een nadere toelichting over afvalstoffenheffing zie het onderdeel reserves, voorzieningen en investeringen.
  • Er zijn door verschillende oorzaken (o.a. capaciteit en levertijden) onderhoudsprojecten van kunstwerken verschoven in de tijd. Verder is na de inspectie aan de kademuur van de Dr. Lelykade (kademuur 2 e haven Scheveningen) een noodmaatregel getroffen om straat- en grondverzakkingen te voorkomen (per saldo € 1,0 mln. V).
  • De besteding van exploitatieprojecten is o.a. afhankelijk van het uitvoeringsmoment en kent een grillig verloop tussen jaarschijven. De onderbesteding van 2023 wordt conform de afspraken gedoteerd aan de reserve werk met werk/kunstwerken, zodat dit beschikbaar blijft voor uitvoering van de MJPK (€ 1,8 mln. V).
  • In 2023 is na de samenvoeging van het veegbedrijf met het Haags werkbedrijf ook verder gewerkt aan de administratieve afronding van de overname. Op grond van de overname overeenkomst behoort het vermogen van het HWB toe aan de gemeente. Op basis van de liquidatie balans is er meer vermogen overgedragen aan de gemeente (€ 0,7 mln. V). Bij de resultaatbestemming wordt voorgesteld om dit bedrag toe te voegen aan de reserve 1 straatreinigingsorganisatie om aan de juridische verplichtingen te kunnen voldoen.
  • Gemeenten zijn verplicht om de rente van investeringen toe te rekenen aan de begrotingsactiviteit die bij de investering hoort. Dit gebeurt met de omslagrente. In de begroting is een omslagrente van 1% begroot. De daadwerkelijke omslagrente komt uit op 0,45% zoals toegelicht in de paragraaf financiering. Dit betekent dat het omslagpercentage meer afwijkt dan de maximale toegestane afwijking van 0,5%. Hierdoor is Den Haag verplicht om de omslagrente na te calculeren. Dit leidt tot een voordeel op programma Buitenruimte/activiteit Inrichting en onderhoud Buitenruimte. Hier tegenover staat een nadeel op programma Financiën. Per saldo is het effect neutraal (€ 0,6 mln. V.).
  • De juridische kosten voor bezwaar- en beroepsprocedures zijn aanzienlijk hoger vanwege complexere zaken dan ingeschat. Hierdoor zijn meer uren door de juristen in rekening gebracht. (€ 1,5 mln. N)
  • Instellen voorziening prijscompensatie/nadeelcompensatie voor de onderdelen wegen, tunnels en kademuren (€ 2,0 mln. N).
  • De reserve 1SRO is lager dan het drempelbedrag en is daarom vrijgevallen (€ 2,2 mln. V), bij de resultaatbestemming wordt voorgesteld dit bedrag weer opnieuw toe te voegen aan de reserve.

Neutrale ontwikkelingen

  • Er is per saldo € 1,2 mln. minder aan lasten gerealiseerd en minder onttrokken uit diverse reserves en uitgaven gedekt uit subsidies en voorzieningen.

Verschillen 2023 t.o.v. 2022
De lasten in 2023 zijn € 106,8 mln. hoger dan in 2022. Dit heeft vooral betrekking op de activiteit afvalverwijdering en afvalstoffenheffing voor € 96,5 mln.  Dit is verplaatst van programma 3 Duurzaamheid naar programma 9 Buitenruimte. Daarnaast zijn de kosten voor onderhoud en vervanging van de riolering ook gestegen met € 3,2 mln. Hier staan extra baten rioolheffing tegenover. € 1,5 mln. hogere kapitaallasten als gevolg van gedane investeringen in 2022. De overige beheerlasten buitenruimte (zoals extra groen, populierenvervangingsplan, wegonderhoud en civiele kunstwerken) zijn € 5,6 mln. hoger.Daarnaast is er voor € 15,1 mln. minder gedoteerd aan reserves. Dit komt met name doordat er in 2022 initiële stortingen aan de reserves verduurzaming openbare verlichting (€ 12 mln.) en reserve 1 straatreinigingsorganisatie (€ 2,9 mln.) hebben plaatsgevonden.  

De baten zijn € 117,9 mln. hoger dan in 2022. Dit komt voor € 112,2 mln. omdat de activiteit afvalverwijdering en afvalstoffenheffing is verplaatst van programma 3 Duurzaamheid naar programma 9 Buitenruimte.  Daarnaast zijn de baten rioolheffing € 6,8 mln. hoger door meer huisaansluitingen en door een indexatie van het tarief. De overige opbrengsten zijn per saldo € 1.1 mln. lager

Daarnaast is er voor € 6,8 mln. minder onttrokken aan reserves. Dit betreft voor € 6,0 mln. de reserve werk met werk en kunstwerken. Tevens is er € 1,7 mln. minder onttrokken in het kader van verduurzamen van openbare verlichting, en € 1,0 mln. meer uit de reserve 1 straatreinigingsorganisatie. Daarnaast is er € 1,0 mln. minder vrijgevallen uit voorzieningen.

Inrichting en onderhoud buitenruimte (verkeer en vervoer)

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2023

108.778

15.697

93.080

N

Begroting 2023

110.880

13.257

97.623

N

Resultaat

2.103

V

2.440

V

4.543

V

Inrichting en onderhoud buitenruimte (economische havens en waterwegen)

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2023

11.390

890

10.500

N

Begroting 2023

14.012

1.005

13.007

N

Resultaat

2.622

V

115

N

2.507

V

Toelichting lasten en baten
In 2023 is op de activiteit inrichting en onderhoud buitenruimte € 120,17 mln. besteed: € 29,15 mln. heeft betrekking op straatreiniging, waarvan € 17,33 mln. personeelskosten voor onder andere veegmedewerkers, en € 11,82 mln. overige materiële kosten. In het kader van het beheer en onderhoud van de straten en wegen is circa € 19,91 mln. besteed. Aan onderhoud en vervanging van de openbare verlichting is € 13,59 mln. is uitgegeven. Voor onderhoud en vervanging van kunstwerken in de buitenruimte (o.a. kademuren, bruggen e.d.) is € 16,00 mln. gerealiseerd, € 9,11 mln. is besteed aan overige fysiek beheer en onderhoud, o.a. voor de zeehavens. Daarnaast is er € 1,64 mln. besteed aan gladheidsbestrijding. Tot slot is er circa € 9,33 mln. besteed aan personele kosten voor het primaire proces inrichting en onderhoud buitenruimte, € 9,96 mln. aan kapitaallasten. Ook heeft er voor € 6,09 mln. dotaties aan diverse reserves en voorzieningen plaatsgevonden. De overige kosten bedragen € 5,39 mln.

De opbrengst op deze activiteit bedraagt € 14,35 mln. Hiervan betreft € 6,52 mln. onttrekkingen aan de reserves Werk met Werk en kunstwerken en verduurzaming openbare verlichting. € 2,12 mln. heeft betrekking op de ontvangen leges en heffingen (o.a. opbreekvergunningen en havengelden) en de huurinkomsten bedragen € 2,0 mln. (o.a. kiosken en benzinestations). Ook is er € 0,42 mln. ontvangen vanuit Nedvang (vergoeding zwerfafval) en € 1,35 mln. heeft betrekking op de overdracht van middelen in verband met de overname Haags Werkbedrijf. De overige opbrengsten bedragen € 1,94 mln.

Toelichting op financieel resultaat                   € 4,8 mln. V/I

Lasten                              € 4,7 mln.  V/I

Exploitatie Straatreiniging                       € 3,1 mln. V/I
Door de krappe arbeidsmarkt is de vacatureruimte niet geheel ingevuld (onderdeel Schoon) en vanwege meer vraag vanuit de stadsdelen zijn er meer declarabele uren gerealiseerd (onderdeel Heel). Hierdoor is een voordelig resultaat van € 2,0 mln. gerealiseerd.
Door minder instroom vanuit Den Haag Werkt zijn de lasten € 0,4 mln. lager uitgevallen. Daarnaast zijn de bedrijfsvoeringskosten € 0,7 mln. lager door voornamelijk een eenmalige eindafrekening van de leasekosten door langer gebruik (nacalculatie leasetermijn).  

Gladheidsbestrijding                         € 0,4 mln. V/I
Minder strooibeurten in verband met zacht voor- en najaar.

Handhaving (gebruik openbare ruimte)                   € 1,5 mln. N/I
De juridische kosten voor bezwaar- en beroepsprocedures zijn aanzienlijk hoger vanwege complexere zaken dan ingeschat. Hierdoor zijn meer uren door de juristen in rekening gebracht.

Aanleg glasvezel                        € 0,5 mln. N/I
In 2023 is door externe partijen veel geïnvesteerd in de aanleg van een glasvezelnetwerk. Om de aanleg hiervan in goede banen te leiden zijn door gemeente toezichthouders en omgevingsmanagers ingehuurd, Deze kosten waren niet begroot.   

Voorziening prijscompensatie/nadeelcompensatie             € 2,0 mln. N/I   
Door de marktomstandigheden hebben aannemers op basis van de contractvoorwaarden een claim voor prijscompensatie ingediend. Het gaat om de onderdelen wegen, tunnels en kademuren. Deze claims zijn in de voorziening overige bedrijfsrisico’s opgenomen en de gesprekken hierover lopen nog met de partijen. Verder hebben ondernemers een claim voor nadeelcompensatie bij de gemeente ingediend. Als gevolg van werkzaamheden bij het project Piet Heinplein hebben ondernemers omzetverlies geleden (RIS 317848). Deze claim is in de voorziening overige bedrijfsrisico’s opgenomen en de afwikkeling hiervan loopt nog.

Onderhoud kunstwerken                      € 1,0 mln. V/I
Enerzijds zijn er door verschillende oorzaken (o.a. capaciteit en levertijden) meerdere onderhoudsprojecten (bijvoorbeeld de drainage op de kopkade van de derde haven) verschoven in de tijd (€ 2,3 mln. voordeel). Anderzijds is na de inspectie aan de kademuur van de Dr. Lelykade (kademuur 2e haven Scheveningen) een noodmaatregel getroffen om straat- en grondverzakkingen te voorkomen (€ 1,3 mln. nadeel).  

Meerjarenplan Kunstwerken                      € 1,8 mln. V/I
De besteding van exploitatieprojecten is o.a. afhankelijk van het uitvoeringsmoment en kent een grillig verloop tussen jaarschijven. De onderbesteding van 2023 wordt conform de afspraken gedoteerd aan de reserve werk met werk/kunstwerken, zodat dit beschikbaar blijft voor uitvoering van de MJPK (€ 1,8 mln. V).

Omslagrente                           € 0,6 mln. V/I
Gemeenten zijn verplicht om de rente van investeringen toe te rekenen aan de begrotingsactiviteit die bij de investering hoort. Dit gebeurt met de omslagrente. In de begroting is een omslagrente van 1% begroot. De daadwerkelijke omslagrente komt uit op 0,45% zoals toegelicht in de paragraaf financiering. Dit betekent dat het omslagpercentage meer afwijkt dan de maximale toegestane afwijking van 0,5%. Hierdoor is Den Haag verplicht om de omslagrente na te calculeren. Dit leidt tot een voordeel op programma Buitenruimte/activiteit Inrichting en onderhoud Buitenruimte. Hier tegenover staat een nadeel op programma Financiën. Per saldo is het effect neutraal.

Neutrale ontwikkelingen                        € 1,6 mln. V/I
Dit betreffen lagere lasten die samenhangen met lagere baten. Zie de toelichting hieronder.

Overig                               € 0,2 mln. V/I

Baten                              € 2.3 mln. V/I

Vrijval reserve 1 straatreinigingsorganisatie               € 2,2 mln. V/I
Bij de overgang van het Haags Werkbedrijf naar de Haagse Straatreinigingsorganisatie  is een reserve gevormd met als doel de middelen voor de vorming van 1 Straatreinigingsorganisatie beschikbaar te houden. Het gaat dan bijvoorbeeld om budget voor het afwikkelen van juridische verplichtingen en voor de transitiekosten. Voor deze reserve gold een minimale hoogte van € 2,5 miljoen. Eind 2023 zat er nog € 2,2 miljoen in deze reserve, dit is minder dan het drempelbedrag en hierom valt de reserve vrij. Bij de resultaatbestemming wordt voorgesteld dit bedrag weer opnieuw toe te voegen aan deze reserve, zodat aan de onderliggende verplichtingen kan worden voldaan.

Afwikkeling liquidatie HWB                     € 0,7 mln. V/I
In 2023 is verder gewerkt aan de administratieve afronding van de overname van stichting Haags Werkbedrijf. Op grond van de overname overeenkomst behoort het vermogen van het HWB toe aan de gemeente. Op basis van de liquidatie balans is er meer vermogen overgedragen aan de gemeente. Bij de resultaatbestemming wordt voorgesteld om dit bedrag toe te voegen aan de reserve 1 straatreinigingsorganisatie om aan de juridische verplichtingen te kunnen voldoen.

Vergoeding zwerfafval (Nedvang)                  € 0,4 mln. V/I
Er is met ingang van 2023 een nieuwe regeling voor vergoeding kosten verpakkingsafval in openbare prullenbakken. In het najaar 2023 is er overeenstemming bereikt over de vergoeding, waardoor dit niet in de begroting verwerkt kon worden.

Leges openbare ruimte                         € 0,1 mln. V/I
In 2023 zijn onder andere meer opbrengsten ontvangen uit de leges openbare ruimte dan begroot.

Overig                               € 0,5 mln. V/I

Neutrale ontwikkelingen                        € 1,6 mln. N/I
Tegenover deze lagere baten, staan ook lagere lasten. Zie de toelichting hieronder.
Toelichting neutrale ontwikkelingen   
Er is per saldo € 1,6 mln. minder lasten en baten gemaakt met betrekking tot diverse reserves. € 0,8 mln. heeft betrekking op de reserve 1 Straatreinigingsorganisatie, € 0,7 mln. op de reserve verduurzamen openbare verlichting en € 0,1 mln. op reserve Werk met Werk.

Afvalverwijdering & Afvalstoffenheffing

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2023

96.465

112.150

15.685

V

Begroting 2023

96.901

109.586

12.685

V

Resultaat

436

V

2.564

V

3.000

V

Toelichting lasten en baten
In 2023 is € 96,5 mln. op de activiteit Afvalverwijdering & Afvalstoffenheffing besteed. Een bedrag van € 34,3 mln. heeft betrekking op de inzamelingskosten door Haagse Milieu Services, € 21,8 mln. op de verwerkingskosten en € 5,7 mln. op de verbrandingsbelasting. Voor de kwijtschelding van de afvalstoffenheffing voor minima is € 9,5 mln. gerealiseerd. De kapitaallasten bedragen € 3,4 en de eenmalige kosten van ondergrondse restafvalcontainers bedragen € 1,4 mln. Daarnaast zijn de kosten van inning bruto € 3,1 mln. verder heeft circa € 3,9 mln. betrekking op handhaving. Overige kosten bedragen € 6,4 mln. Ten slotte is € 7,0 mln. toegevoegd aan de voorziening afvalstoffenheffing.

In 2023 is € 112,2 mln. aan opbrengsten gerealiseerd. Dit heeft voor een groot deel betrekking op inkomsten uit de afvalstoffenheffing: € 106,4 mln. De overige opbrengsten zijn huurinkomsten van het overslagstation (€ 0,4 mln.), boetes voor het onjuist aanbieden van huisvuil (€ 0,8 mln.) en bijdragen van Nedvang (€ 2,5 mln.). De opbrengsten worden verrekend met de voorziening Afvalstoffenheffing.

Toelichting op financieel resultaat                   € 3,0 mln. V/I

Op afvalverwijdering is het voordeel met name ontstaan omdat de hoeveelheid huishoudelijke afval is afgenomen en door de aanpassing van de inzameling van plastic- en blikverpakkingen en drankkartons (PMD)( RIS 313766). Daarnaast zijn er door de groei van de stad meer inkomsten. Het exploitatieresultaat ad. € 3,0 mln. van de activiteit Afvalverwijdering & Afvalstoffenheffing wordt verrekend met het nadeel op dividend dat is ontstaan in programma 15. Daarnaast is er € 7,0 mln. toegevoegd aan de voorziening afvalstoffenheffing.

Voor een nadere toelichting over afvalstoffenheffing zie het onderdeel reserves, voorzieningen en investeringen.      

Openbaar groen en openlucht recreatie

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2023

12.888

3.203

9.685

N

Begroting 2023

13.808

2.666

11.142

N

Resultaat

920

V

537

V

1.457

V

In 2023 is op de activiteit openbaar groen en openluchtrecreatie € 12,9 mln. besteed. Aan beheer en onderhoud in het openbaar groen in de stad is € 9,3 mln. besteed. Voor de exploitatie van de stadsboerderijen is € 2,0 mln. besteed waarvan 1,5 mln. personeelskosten. Ook is er voor € 0,4 mln. besteed aan strandbeleid. De huisvestingslasten bedragen € 1,2 mln.

De opbrengsten bedragen € 3,2 mln. bestaande uit € 2,1 mln. opbrengsten pachten strandexploitatie, € 0,5  mln. betreffen huuropbrengsten volkstuinen, € 0,2 mln. heeft betrekking op een subsidie en € 0,4 mln. betreft overige opbrengsten zoals leges kapvergunning/vergoeding bomenfonds/overig.

Toelichting op financieel resultaat                   € 1,5 mln. V/I   

Lasten                              € 0,9 mln.  V/I

Openbaar Groen                         € 0,8 mln. V/I
Enkele regionale, ecologische en vergroeningsprojecten zijn vertraagd in 2023, onder andere door participatie en capaciteit bij aannemers.

Recreatieve voorzieningen                     € 0,3 mln. V/I
Verwachte kosten voor beheer en onderhoud strand, boulevard en zandvrij houden van strandopgangen zijn minder hoog uitgevallen. Daarnaast zijn de kosten voor het traject Nieuwe Strandnota lager uitgevallen.

Baten                              € 0,5 mln. V/I

Recreatieve voorzieningen                     € 0,1 mln. V/I
Extra inkomsten door het gebruik maken van de seizoensverlenging optie door de strandtenthouders

Overig                              € 0,2 mln. V/I

Neutrale ontwikkelingen

€ 0,2 mln. meer lasten en baten gemaakt in het kader van subsidies en ontvangsten kapvergunningen met een herplantplicht welke ook zijn toegevoegd aan de voorziening bomenfonds.

Riolering en waterzuivering

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2023

44.281

51.540

7.259

V

Begroting 2023

44.645

51.904

7.259

V

Resultaat

364

V

364

N

0

Toelichting lasten en baten
De lasten riolering en waterzuivering bedragen € 44,3 mln. hiervan heeft € 26,0 mln. betrekking op de dotatie aan de spaarvoorziening riolering in verband met de rioolvervangingsinvesteringen, € 15,9 mln. is voor de jaarlijkse beheer en onderhoudskosten van gemalen en riolen, € 2,1 mln. is besteed aan personele kosten riolering en waterzuivering en € 0,3 mln. betreft perceptiekosten voor het innen van de rioolheffing.

De baten bedragen € 51,5 mln. en betreffen met name de rioolheffing.
Zie voor een nadere toelichting het onderdeel voorzieningen.

Toezicht en handhaving Buitenruimte

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2023

18.087

829

17.258

N

Begroting 2023

19.368

685

18.683

N

Resultaat

1.281

V

144

V

1.425

V

Toelichting lasten en baten
De lasten voor toezicht en handhaving van de buitenruimte zijn € 18,1 mln. en bestaan uit: € 15,9 mln. voor handhaving, € 0,7 mln. voor het exploiteren van het fietsdepot en € 1,3 mln. subsidie aan organisaties voor dierenbescherming. De overige lasten bedragen € 0,2 mln.

De baten voor toezicht en handhaving van de buitenruimte zijn € 0,8 mln. en bestaan uit € 0,6 mln. opbrengsten bestuurlijke boetes en € 0,2 mln. ontvangen bijdragen deelnemende gemeenten aan het fietsdepot.

Toelichting op financieel resultaat                   € 1,4 mln. V/I     

Lasten                              € 1,3 mln.  V/I

Salariskosten handhaving                     € 1,1 mln. V/I
Hoewel de salarissen van de boa’s in oktober met terugwerkende kracht vanaf 1 juli structureel zijn verhoogd, is als gevolg van het moeilijk invullen van de vacatures een voordeel op de salarislasten ontstaan.      

Overig                              € 0,2 mln. V/I

Baten                              € 0,1 mln. V/I

Overig                              € 0,1 mln. V/I

Dienstverlening bedrijven en ondernemers

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2023

4.039

4.559

520

V

Begroting 2023

4.454

4.765

311

V

Resultaat

415

V

206

N

209

V

Toelichting lasten en baten
De lasten in 2023 bedragen € 4 mln. waarvan € 2,4 mln. betrekking heeft op exploitatiekosten van de markten inclusief de kapitaallasten en € 1,4 mln. op personele kosten. De overige kosten bedragen € 0,2 mln.

De totale baten bedragen € 4,6 mln. en bestaan uit: huuropbrengsten € 2,1 mln. en marktgelden € 2,5 mln.

Begraafplaatsen

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2023

3.024

3.021

3

N

Begroting 2023

2.517

2.837

320

V

Resultaat

507

N

184

V

323

N

Toelichting lasten en baten
De lasten in 2023 bedragen € 3,0 mln. Hiervan heeft € 1,2 mln. betrekking op de exploitatiekosten van de begraafplaatsen Kerkhoflaan en Westduin inclusief kapitaallasten en € 1,7 mln. betreft apparaatslasten. De dotatie meerjarig onderhoud aan de voorziening Graven was € 0,4 mln. Daarnaast is er € 0,3 mln. aan omzet vanuit sociale dienst uitvaarten als negatieve last gerealiseerd.

De baten in 2023 bedragen € 3,0 mln. Hiervan heeft € 2,4 mln. betrekking op baten van begraven en uitvaarten en op afkoop van onderhoud. De cateringopbrengsten bedragen € 0,1 mln. De vrijval uit de voorziening Graven was € 0,5 mln., deze is als baat gerealiseerd.

Ongediertebestrijding

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2023

809

0

809

N

Begroting 2023

822

0

822

N

Resultaat

13

V

0

13

V

Toelichting lasten en baten
In 2023 is voor € 0,8 mln. besteed aan bestrijding van ratten, muizen, wespen, wilde bijen, eikenprocessierupsen, bastaardsatijnrupsen en kakkerlakken op basis van meldingen.

Algemene baten en lasten

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2023

321

1

321

N

Begroting 2023

232

0

232

N

Resultaat

89

N

1

V

89

N

Toelichting lasten en baten
Op de activiteit Algemene lasten en baten is € 0,3 mln. besteed. Dit betreft voor € 0,2 mln. personele lasten en voor € 0,1 mln. kosten voor o.a. casemanagement.

Reserves, voorzieningen en investeringen

bedragen x € 1.000

Reserves (begroting vs. realisatie)

Begroting 2023

Rekening 2023

Saldo

Toevoeging

Onttrekking

Vrijval

Toevoeging

Onttrekking

Vrijval

afwijking

Werk met werk en Kunstwerken

2.855

484

5.051

2.855

0

5.465

70

Verduurzaming openbare verlichting

0

1.700

0

0

1.054

0

646

1 Straatreinigingsorganisatie (1SRO)

711

829

0

711

0

2.236

-1.407

Totaal

3.566

3.013

5.051

3.566

1.054

7.701

-691

Verduurzaming openbare verlichting
Ter voorbereiding van de vervangingsopgave zijn in 2023 de aanbestedingen van de residentiearmaturen en telemetrie afgerond. In 2023 zijn circa 5.600 armaturen uitgerust met duurzame en energiezuinige ledverlichting. Hiermee is in totaal circa 41% van de openbare verlichting voorzien van energiezuinige ledverlichting. Dit is een lagere realisatie dan het verwachte gemiddelde van 6.000 armaturen per jaar. Hierdoor is in 2023 € 0,6 mln. minder onttrokken dan begroot.

1 Straatreinigingsorganisatie (1SRO)
Bij de overgang van het Haags Werkbedrijf naar de Haagse Straatreinigingsorganisatie is een reserve gevormd waarin de middelen voor de Straatreinigingsorganisatie beschikbaar blijven. Deze middelen worden vervolgens benut om bijvoorbeeld verplichtingen af te wikkelen en transitiekosten te voldoen. Voor deze reserve geldt een minimale omvang van € 2,5 miljoen. Per jaareinde 2023 bedroeg deze reserve € 2,2 miljoen en hiermee voldoet deze niet aan de vereiste voor minimale omvang. Daarom valt de reserve vrij, met betrekking tot de vrijgevallen middelen wordt bij de resultaatbestemming voorgesteld om deze te behouden voor de Straatreinigingsorganisatie.

bedragen x € 1.000

Voorzieningen (begroting vs. realisatie)

Begroting 2023

Rekening 2023

Saldo

Toevoeging

Aanwending

Vrijval

Toevoeging

Aanwending

Vrijval

afwijking

Voorziening Bomen

67

44

0

66

28

0

15

Voorziening  Leges Opbreekvergunningen

0

220

0

0

0

0

220

Spaarvoorziening  Riolering

26.267

30.036

0

26.024

30.960

0

-1.166

Voorziening Afvalstoffenheffing

0

332

0

7.000

0

0

7.332

Voorziening Riolering

0

16

0

352

0

0

368

Voorziening Graven (incl. Ragay)

298

404

0

428

0

502

32

Voorziening Overige bedrijfsrisico's

0

0

0

2.058

0

0

2.058

Voorziening Arbeidsgerelateerde kosten vorming 1 SRO

62

600

0

511

583

12

454

Totaal

26.694

31.652

0

36.439

31.571

515

9.311

Spaarvoorziening investeringen Riolering
Volgens het Integraal Gemeentelijk Rioleringsplan (RIS 306620) gaat de gemeente gemiddeld jaarlijks 16 km aan riolering vervangen en 8 hectare regenwaterriolering afkoppelen. Het doel van deze voorziening is om de lasten van de jaarlijkse investeringen (vervangen en verbetering) in de riolering te kunnen dekken, zodat deze niet meer geactiveerd hoeven te worden (ideaalcomplex). In 2023 is 57,55% van de netto-opbrengsten in de spaarvoorziening gestort. In 2023 is een bedrag van € 26,0 mln. in de voorziening gestort, waardoor het saldo uitkwam op € 33,6 mln. De investeringskosten in 2023 bedragen € 31,0 mln. Na de verrekening van de investeringskosten resteert er een bedrag van € 2,6 mln. in de spaarvoorziening.

Bedragen x €1.000

Voorziening riolering

Begroting

Realisatie

Resultaat

Baten 2023

Product baten rioolheffing

             51.545

            50.745

             800

Product baten rioolheffing overig

                    359

                   733

            -374

Subtotalen baten

            51.904

            51.478

             426

Af: Toegerekende BTW

                6.262

               6.262

                    -

Bij: Dekking coronacompensatie

                         5

                        5

                    -

Totaal baten

           45.647

            45.221

             426

Samenstelling baten naar vervanging en beheer & onderhoud

Dotatie spaarvoorziening riolering (57,55% van totaal baten)

             26.267

            26.024

              243

Beschikbaar voor beheer & onderhoud, incl. overhead (42,45% van totaal baten)

             19.380

             19.196

              184

Totaal baten

           45.647

            45.221

             426

Beschikbaar voor beheer & onderhoud

            19.380

             19.196

              184

Overhead

              -1.002

             -1.002

                    -

Beheer- & onderhoud

           -18.378

           -17.905

            -473

Opbrengst beheer & onderhoud

0

62

-62

Saldo product riolering

                          -

                  352

           -352

Ontwikkeling voorziening

Vervanging

Beheer & Onderhoud

Totaal

Stand per 1 januari 2023

              7.539

                      16

         7.555

Bij: dotatie spaarvoorziening t.b.v. vervangingen

             26.024

       26.024

Af: Onttrekking aan de spaarvoorziening i.v.m. vervangingskosten

           -30.960

     -30.960

Bij: afrekening exploitatiesaldo riolering

                   352

              352

Stand per 31 december 2023

              2.604

                  367

          2.971

Vervangingen en verbeteringen
In 2023 is 11,7 kilometer riolering vervangen en/of gerenoveerd. De werkzaamheden in de Keizerstraat, aanpak wateroverlast zijn inmiddels gereed. Verder zijn de volgende vervangingsprojecten dit jaar afgerond: Arendsdorp Waalsdorp fase 1, Laakkwartier fase 1, Ruychrocklaan. Rustenburg fase 2 en Bohemen Noord. De volgende projecten lopen door in 2024: Bezuidenhout fase 3, Vruchtenbuurt Zuid en Arendsdorp fase 2. De werkzaamheden zijn zoveel mogelijk tegelijk met andere onderhoudswerkzaamheden en herinrichtingsplannen (werk-met-werk) aangepakt. Daarnaast is er 5,4 hectare aan verhardingen afgekoppeld van het riool. Voor elk project wordt een afweging gemaakt hoe doelmatig afkoppelen is. Bij de meeste vervangingsprojecten bleek afkoppelen niet doelmatig. Wijken waar afkoppelen mogelijk is liggen in gebieden nabij oppervlaktewater (Zuidwest en Binckhorst) en ruimer opgezette wijken (zoals Bohemen). Hierom wordt hier grootschalig afgekoppeld. In Bohemen volgt het afkoppelen de rioolvervanging. In Zuidwest en Binckhorst volgt het afkoppelen de gebiedsontwikkelingen.

Door vertragingen in de levering van materiaal en personeelstekorten, als gevolg van de COVID-‍19 pandemie, heeft het rioolvervangingsprogramma vertraging opgelopen van meer dan negen maanden. Verder zijn er momenteel vertragingen rondom projecten in het Stadsdeel Escamp. In dit stadsdeel is sprake van parkeerdruk in de wijken waar riool vervanging moet plaats vinden. Tegelijkertijd vinden ook de werkzaamheden van warmtelinq plaats in dit stadsdeel. In 2023 hebben er geen nieuwe opbrekingen t.b.v. riool vervanging plaatsgevonden vanwege het niet verkrijgen van het instemmingsbesluit.  Ook wordt als alternatief voor vervangen, het relinen van riolen (rioolrenovatie van binnenuit zonder hakken of breken) toegepast in de hele stad.

Beheer en onderhoud
In 2023 zijn de reguliere onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. Het gaat om zaken als het inspecteren en reinigen van de hoofdriolering, kolken en drainagenetwerken.

Voorziening afvalstoffenheffing
In programma 9 heeft de activiteit afvalverwijdering een positief brutoresultaat van € 3,0 mln.  Dit is een administratief technisch resultaat en wordt bij de resultaatbestemming met programma 15 Financiën verrekend vanwege het nadeel op dividend. In 2023 is er € 7,0 mln.  aan de voorziening afvalstoffenheffing toegevoegd.  

Voorziening Afvalstoffenheffing 

Begroting 2023

Realisatie 2023

Verschil

Baten 

Baten Afvalstoffenheffing

-105.913

-106.427

-514

Baten Dwanginvordering

-927

-2.051

-1.124

Dividend*

-3.000

0

3.000

Huurinkomsten

-361

-359

2

Overige inkomsten

-2.385

-3.313

-928

Totaal baten

-112.586

-112.150

436

Lasten 

BTW*

11.975

                          11.975

0

Eenmalige kosten Oracs

2.270

                             1.377

-893

Handhaving

3.866

                             3.859

-7

Inzamelkosten

37.672

                          34.255

-3.417

Kapitaal

3.543

3.421

-122

Kwijtscheldingen

10.062

9.513

-549

Oninbaar

1.225

1.151

-74

Overhead*

3.710

3.710

0

Overig

2.714

2.942

228

Perceptie

3.038

3.138

100

veegkosten

2.336

2.336

0

Verbrandingsbelasting

6.192

5.722

-470

Verwerkingskosten

23.983

21.750

-2.232

Totaal lasten

112.586

105.150

-7.436

*De posten dividend, overhead en btw worden verrekend conform de regels van het BBV met de afvalstoffenheffing, maar zijn echter begroot onder de programma's Overhead en Financiën. Hierdoor zijn de baten en lasten in het totaaloverzicht van afvalstoffenheffing hoger dan het totaal van de activiteit afvalverwijdering in programma 9.

Per saldo ontwikkeling voorziening

Beginstand voorziening 1 januari 2023

332

Dotatie - voordelig resultaat jaarrekening 2023

                7.000

Onttrekking- niet van toepassing bij jaarrekening 2023

Eindstand voorziening 31 december 2023

                7.332

Baten                               € 0,4 mln. N

Opbrengst heffing                        € 1,7 mln. V
In 2023 zijn er meer aanslagen verstuurd als gevolg van de groei van de stad. Verder zorgt de afname van leegstand van objecten en inning oude belastingjaren ook voor meer opbrengsten. Daarnaast komen de hogere dwanginvorderingen baten deels ook door de economische crisis waarbij de groep schuldenaren is gegroeid.

Overige inkomsten                        € 0,9 mln. V
De overige inkomsten zijn hoger uitgevallen door hogere vergoeding van het Afvalfonds Verpakkingen na de aanpassing van de inzameling van plastic- en blikverpakkingen en drankkartons (PMD).

Dividend                           € 3,0 mln. N
Tussen de gemeente en HMS is een verschil van inzicht ontstaan over de uitkering van het dividend dat aan de gemeente toekomt. Tot hier duidelijkheid over is, wordt er geen dividend door HMS uitgekeerd. Het begrote dividend over 2023 is niet in de jaarrekening opgenomen.

Lasten                               € 7,4 mln. V

Inzamelkosten huishoudelijk afval                  € 3,4 mln. V
In 2023 zijn de kosten voornamelijk lager uitgevallen door de aanpassing van de inzameling van plastic- en blikverpakkingen en drankkartons (PMD) zie ook ris 313766. Daarnaast zijn er minder kosten gemaakt voor het weghalen van illegaal afval op basis van meldingen.

Verwerkingskosten huishoudelijk Afval                  € 2,7 mln. V
In de hoeveelheid huishoudelijk afval is een afname te zien. Hierdoor zijn de verwerkingskosten (€2,2 mln.) en verbrandingsbelasting (€ 0,5 mln.) lager.

Lagere kwijtscheldingslasten                     € 0,6 mln. V
Het aantal aanvragen en kwijtgescholden aanslagen zijn gedaald in de afgelopen jaren.

Eenmalige kosten Orac’s                        € 0,9 mln. V
In 2023 zijn minder bakken geplaatst dan begroot. Dit omdat het vinden van de juiste locaties voor de zogenaamde restlocaties veel overleg vraagt. Daarnaast zijn er in 2023 geen bakken geplaatst in wijken met een parkeerdruk > 90 %.

Overig                              € 0,2 mln. N

bedragen x € 1.000

Investeringen MIP

Begroting 2023

Rekening 2023

Afwijking

Totaal

Bijdragen
derden/Voor-zieningen

Aandeel
gemeente

Totaal

Bijdragen
derden/Voor-zieningen

Aandeel
gemeente

Totaal

Economisch nut:

Ondergrondse fietsenstalling Kijkduin

4.047

4.047

6.818

6.818

2.771

Tijdelijke fietsdepot

28

28

29

29

1

Verlengde ondergrondse parkeergarage Kijkduin

2.361

2.361

766

766

-1.595

Vissershavenstraat

500

500

492

492

-8

Wagenpark

2.111

2.111

3.812

3.812

1.701

Maatschappelijk nut:

0

3e haven Kadeherstel

688

688

156

156

-532

Buitenruimte

1.736

1.736

1.017

1.017

-719

Campus Holland Spoor

0

0

43

43

43

Kern BijzonderFASE1 (REIS)

0

0

22

22

22

Inrichting en onderhoud buitenruimte

0

0

19

19

19

Kijkduin (voorheen grex)

1.333

1.333

367

367

-966

KJ-plein/Koekamp en A12/Malieveld

250

250

176

80

96

-74

Kraayenstein fase 1 en fase 2, Nieuw Waldeck, Houtrust en Houtwijk

4.726

4.726

3.142

3.142

-1.584

Meerjarenprogramma kunstwerken

17.917

17.917

17.593

17.593

-324

OR Hobbemaplein

226

226

2

2

-224

Oude Centrum

330

330

1.084

1.084

754

Vervanging en uitbreiding haveninstallaties 

84

84

31

31

-53

Vervangingsopgave openbare ruimte stadhuis

1.953

1.953

1.075

1.075

-878

Warenmarkten

0

0

96

96

96

Westlandse Zoom 

315

315

26

26

-289

Economisch nut gedekt uit heffingen:

0

Afvalverwijdering

6.077

6.077

4.832

4.832

-1.245

Riolering

0

0

31.373

31.373

0

31.373

Immateriële vaste activa:

Overkluizing Utrechtsebaan-Grotiusplaats

2.500

2.500

1.810

1.810

-690

Totaal

47.182

0

47.182

74.781

31.453

43.328

27.599

Ondergrondse fietsenstalling Kijkduin & Verlengde ondergrondse parkeergarage Kijkduin:
De fietsenstalling Kijkduin is eind 2023 opgeleverd. Dit is eerder dan verwacht en vandaar de hogere besteding in 2023. Daarnaast heeft er een verrekening plaatsgevonden t.o.v. kosten voorgaande jaren i.v.m. de verhouding investering 60% Fietsenstalling en 40% ondergrondse parkeergarage. Dit heeft geleid tot een hogere besteding in de jaarschijf 2023 voor de Fietsenstalling en een lagere besteding voor de ondergrondse parkeergarage.

Wagenpark Veegbedrijf:
Voor diverse auto’s was rekening gehouden met een langere levertijd en een levering begin 2024. Echter deze voertuigen zijn in 2023 al geleverd. Verder is het besluit aanschaf elektrisch bedrijfsvoertuig veegmachines DSB (RIS 317532) nog niet in de begroting verwerkt omdat deze eind 2023 is genomen. Hiervoor zijn wel voertuigen geleverd.

Investeringen riolering:
Bij de meerjarenbegroting is abusievelijk vergeten deze investeringen op te nemen in het overzicht van de bruto investeringen. Hierdoor is een grote afwijking zichtbaar op het overzicht investeringen. Conform de onderliggende plannen is in 2023 is € 31,4 mln. aan vervangings- en verbeteringsinvesteringen gerealiseerd. Hiervan is € 0,4 mln. verrekend met de subsidie Tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie en het restant ad. € 31,0 mln. is met de spaarvoorziening riolering verrekend.  

Inmiddels zitten we in het 3e jaar van het GRP en zijn we volop bezig met het vervangen, renoveren en verbeteren van het rioolstelsel. Er is in 2023 11,7 kilometer riool vervangen en 5,4 hectare afgekoppeld. De investeringen zijn gedekt met de rioolheffingen.

Buitenruimte
De Frederik Hendriklaan fase 2 is in 2023 afgerond. Door marktvoordeel en samenwerking met riolering is er schaalvoordeel behaald en is het project binnen het beschikbare budget gerealiseerd.

Kraayenstein, Nieuw Waldeck en Houtwijk
De aanbesteding Kraayenstein fase 2 heeft iets langer geduurd. Hierdoor zijn de werkzaamheden in 2023 niet gestart.

Vervangingsopgave openbare ruimte stadhuis
In 2023 is aangegeven (RIS 315273) dat de planning van de werkzaamheden is veranderd. Dit als gevolg van de geconstateerde gebreken in de ondergrond waardoor de scope van het project groter is geworden en de werkzaamheden daarmee langer duren. De oorspronkelijke planning is daarmee verschoven van eind 2023 naar 2024. Ten opzichte van de begroting is er in 2023 minder uitgegeven, deze uitgaven zullen in 2024 plaatsvinden.

Meerjarenplan kunstwerken:
Diverse projecten van MJPK3 zijn aanbesteed en hebben zoals verwacht last van prijsstijgingen als gevolg van inflatie. Volgens de programmabegroting 2024-2027 (RIS316918) onderdeel budgettaire besluitvorming worden deze tekorten gedekt uit toekomstige vrijval van kapitaallasten van het MIP.

Verder is in 2023 de aanbesteding van de renovatie Hubertustunnel (MJPK4) afgerond en zal begin 2024 definitief gegund worden. Het aanbestedingsresultaat is aanzienlijk hoger dan verwacht en dit heeft consequenties voor het programma MJPK4.

Afvalverwijdering
In 2023 zijn minder ondergrondse restafvalcontainers (ORAC’s) geplaatst. De voornaamste redenen hiervoor zijn dat het lastiger wordt voor het vinden de juiste locatie voor een ORAC ivm leidingen en rioleringen, de parkeerdrukte van >90% in de wijken en lopende rechtzaken tegen de plaatsing van de Orac’s.

Deze pagina is gebouwd op 10/08/2024 10:50:06 met de export van 09/02/2024 14:17:44