Jaarverslag

Mobiliteit

Samenstelling programma (obv gerealiseerde lasten en toevoegingen aan reserves

Samenstelling dekkingprogramma (obv gerealiseerde baten incl. ontrekkingen aan reserves)

Wat heeft het gekost?

Toelichting op de samenstelling van de lasten in 2023
De inrichting verkeer omvat 52% van de lasten op dit programma. Deze activiteit is gericht op de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en doorstroming van de verschillende vervoersstromen in de stad. Ruim 42% betreft lasten voor parkeren. Dit is voor handhaven van het parkeerbeleid, fietsparkeren, exploitatiekosten van het parkeren op straat en het verstrekken van de parkeervergunningen. En 6% wordt besteed aan de groei van het openbaar vervoer

Toelichting op de dekking van het programma in 2023
86% van de dekking op dit programma bestaat uit de parkeeropbrengsten. Dit bestaat uit de parkeeropbrengsten op straat, parkeervergunningen en wegsleepregeling. Daarnaast is 12% van de dekking uit huren/pachten, inkomens- en kapitaaloverdrachten en 2% uit reserves.

Bedragen x € 1.000

Rekening 2022

Begroting 2023 voor wijziging

Begroting 2023 na wijziging

Rekening 2023

Resultaat 2023

Lasten

89.736

103.695

96.944

103.344

6.400

N

Baten

117.199

89.935

92.265

114.921

22.656

V

Saldo exclusief reserves

27.463

V

13.760

N

4.679

N

11.577

V

16.256

V

Toevoegingen aan reserves

3.800

4.800

13.305

13.305

0

-

Onttrekkingen aan reserves

474

1.900

2.030

2.028

2

N

Saldo inclusief reserves

24.138

V

16.660

N

15.954

N

300

V

16.254

V

Resultaten

·        Parkeeropbrengsten 12,8 mln. V: Ondanks de ingevoerde prijsstijgingen heeft de verwachte terugloop in het betaald parkeren voor bezoekers zich niet voorgedaan. Er is zelfs meer betaald in 2023. Daarbij zijn ook de naheffingsaanslagen (“parkeerboetes”) gestegen. Tenslotte leiden de uitbreidingen van betaald parkeren in Vogelwijk Noord, Deelplan 20 (Le-Yp), deel Binckhorst en Moerwijk-Oost tot meer parkeeropbrengsten.
·        Schaalsprong openbaar vervoer 1,7 mln. V: Een aantal projecten is later of niet gestart door een langere opstart van de inrichting van de organisatiestructuur, complexiteit en een langer aanbestedingsproces. Ook capaciteitsgebrek heeft geleid tot een latere opstart van projecten. Deze projecten zijn gefinancierd uit de reserve verbetering duurzame mobiliteit waarvoor een lagere onttrekking is gedaan op programma 15 Financiën.
·       Omslagrente € 0,9 mln. V: Gemeenten zijn verplicht om de rente van investeringen toe te rekenen aan de begrotingsactiviteit die bij de investering hoort. Dit gebeurt met de omslagrente. In de begroting is een omslagrente van 1% begroot. De daadwerkelijke omslagrente komt uit op 0,45% zoals toegelicht in de paragraaf financiering. Dit betekent dat het omslagpercentage meer afwijkt dan de maximale toegestane afwijking van 0,5%. Hierdoor is Den Haag verplicht om de omslagrente na te calculeren. Dit leidt tot een voordeel op programma Mobiliteit van € 0,9 mln. Hier tegenover staat een nadeel op programma Financiën. Per saldo is het effect neutraal.
·       IHOV Binckhorst-deelmobiliteit en fiets € 1,6 mln. V: De projecten later gestart vanwege voorbereidingsfase. Het merendeel van deze projecten wordt gefinancierd uit de concernreserve Verbetering duurzame mobiliteit waarvoor een lagere onttrekking is gedaan op programma 15 Financiën.

  • Afwaardering investeringskosten project “De Mient” € 0,7 mln. N: Met het nieuwe coalitieakkoord is besloten om te stoppen met het project De Mient in de oorspronkelijke vorm. De eerder gemaakte (investerings)kosten zijn ten laste van het resultaat 2023 geboekt. Dit nadeel wordt verrekend met de reserve activa.

 Neutrale ontwikkelingen
In 2023 is voor fiets- en verkeersprojecten circa € 0,6 mln. kosten gemaakt waar ook subsidies voor zijn ontvangen. Daarnaast is de oninbaarheid en afboekingen van de naheffingsaanslagen (“parkeerboetes”) ad € 1,1 mln. in de lasten geboekt volgens de regelgeving BBV. Dit leidt tot hogere lasten € 1,1 mln. Door minder negatieve baten vallen de opbrengsten hoger uit dan begroot.  

De kosten die gemaakt zijn ten behoeve van het INTHR-programma zijn € 6,0 miljoen hoger dan begroot. Hier staat een bijdrage van HTM tegenover, waardoor het effect op het resultaat neutraal is. In de begroting was er rekening mee gehouden dat deze kosten via het investeringsprogramma zouden lopen, maar op grond van de verslaggevingsregels zijn de kosten toch ten laste van de exploitatie gekomen.

Verschillen 2023 t.o.v. 2022
De lasten in 2023 zijn € 23,1 mln. hoger ten opzichte van een jaar eerder. € 2 mln. hiervan heeft betrekking op meer/grootschalige fiets- en verkeersprojecten en verduurzaming mobiliteit/groei openbaar vervoer. Er is € 6 mln. extra lasten gemaakt voor parkeren, voornamelijk door de toezicht en handhaving door de uitbreiding van betaald parkeergebieden, onderhoud garages en parkeervergunningsysteem. Verder is nog ongeveer € 1 mln. minder uitgegeven aan vennootschapsbelasting, € 10 mln. meer gedoteerd aan reserves, en € 6,0 mln. extra lasten ten behoeve van het INTHR-programma.

De baten zijn € 0,7 mln. lager dan in 2022. Enerzijds zijn er € 22 mln. hogere opbrengsten uit parkeeropbrengsten en naheffingen, is voor € 2 mln. meer onttrokken aan reserves, en is een bijdrage van HTM ontvangen voor het  INTHR-programma van € 6,0 mln. Hiertegenover staat € 31 mln. minder opbrengsten uit subsidies voor fiets- en verkeersprojecten en groei van het openbaar vervoer.

Groei aandeel openbaar vervoer (Verkeer)

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2023

6.440

1.933

4.507

N

Begroting 2023

8.367

2.211

6.155

N

Resultaat

1.926

V

278

N

1.649

V

Toelichting lasten en baten
De lasten voor de groei van het aandeel openbaar vervoer bedragen € 6,4, mln. Hiervan is ruim € 4 mln. besteed aan projecten voor verbetering van duurzame mobiliteit/groei openbaar vervoer. Daarnaast bestaan de lasten uit € 2 mln. als bijdrage aan HTM voor de inzet van conducteurs op de tram.

De baten bedraagt € 1,9 mln. en bestaat uit bijdrage Metropool Regio Den Haag (MRDH) voor diverse instroom nieuwe tram projecten.

Toelichting op financieel resultaat                                                                                       € 1,6 mln. V/I   

Lasten                                                                                                                                                    € 1,9 mln.  V/I

Schaalsprong Openbaar vervoer en No Regret programma                                                    € 1,7 mln. V/I
Een aantal projecten is later of niet gestart later door een langere opstart van de inrichting van de organisatiestructuur, complexiteit en een langer aanbestedingsproces. Ook capaciteitsgebrek heeft geleid tot een latere opstart van projecten. Voorbeelden zijn: Smart Mobility, ombouw viaducten, opwaarderen HOV-haltes CID Binckhorst, projecten voor zuidwest corridor en koningscorridor, management op OV-projecten (latere instroom van project- programmaleiders). Deze projecten zijn gefinancierd uit de reserve verbetering duurzame mobiliteit waarvoor een lagere onttrekking is gedaan op programma 15 Financiën.

Overige                                                                                                                                                    € 0,2 mln. V/I

Baten                                                                                                                                                  € 0,3 mln. N/I

Bijdrage MIRT verkenning                                                                                                           € 0,3 mln. N/I
De uiteindelijke bijdrage die Den Haag in rekening heeft gebracht bij de Provincie voor de MIRT verkenning CID/Binckhorst is lager uitgevallen. Het verschil is afgeboekt en ten van de exploitatie gebracht.

Inrichting verkeer

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2023

60.975

8.127

52.848

N

Begroting 2023

54.153

1.127

53.026

N

Resultaat

6.822

N

7.000

V

178

V

Toelichting lasten en baten
De lasten op inrichting verkeer bedragen in 2023 in totaal € 61 mln.: hiervan heeft € 16,2 mln. betrekking op kapitaallasten inclusief afwaarderingen, € 16,5 mln. op personeelskosten en € 17,5 mln. komt voort uit herinrichtingen, verkeersprojecten, maatregelen voor doorstroming van het verkeer en mobiliteitstransitie en € 6,0 miljoen heeft betrekking op het INTHR-programma. € 4,8 mln. is gedoteerd aan reserves.

De baten bedragen € 8,1 mln. Hiervan heeft € 6,0 miljoen betrekking op het INTHR-programma, € 0,7 mln. betrekking op subsidiebijdragen van de MRDH en het Rijk voor o.a. fietsprojecten en automaatregelen, € 0,6 mln. betreft een onttrekking uit de reserve centrum Noord en € 0,8 mln. overige opbrengsten.

Toelichting op financieel resultaat                                                                                  € 0,2 mln. V/I  

Lasten                                                                                                                                              € 6,8 mln.  N/I

Verkeersveiligheid                                                                                                                          € 1,0 mln. N/I
In 2023 is een voortvarende start gemaakt met het uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid 2023-2026 (RIS313813). Per saldo liggen we voor op de planning. Daarnaast is een aantal deelprojecten door prijsstijgingen duurder uitgevallen.

Afwaardering investeringskosten project “De Mient”                                                          € 0,7 mln. N/I
Met het nieuwe coalitieakkoord is besloten om te stoppen met het project De Mientin de oorspronkelijke vorm. De eerder gemaakte (investerings)kosten zijn ten laste van het resultaat 2023 geboekt.

Nadeelcompensatie                                                                                                                        € 0,3 mln. N/I
Vanwege een stapeling van werkzaamheden zijn in 2023 meerdere nadeelcompensatiezaken aangespannen door ondernemers. Het project INTHR verwacht in totaal voor een bedrag van € 1,2 mln. aan claims, waarvan MRDH 75 % vergoedt. Het gemeentelijke aandeel bedraagt € 0,3 mln.

Verkeersmanagement                                                                                                                   € 0,6 mln. N/I
De kwalitatieve staat van het areaal bepaalt de vervangingsopgave per jaar van de VRI’s. In 2023 waren 12 installaties aan vervanging toe. Hiermee is het budget overschreden.

Omrijdkosten HTM                                                                                                                      € 0,5 mln. N/I
In de begroting was rekening gehouden met een vergoeding voor de kosten van het om rijden van de tram in de stad als gevolg van de uitvoering van projecten van € 0,5 mln. voor de jaren 2019 en 2020. Overeengekomen is dat de gemeente ook over de jaren 2022 en 2023 deze vergoeding moet betalen. Dit leidt tot € 0,5 mln. extra kosten.   

Correctie omslagrente van 1% naar 0,5%                                                                                € 0,7 mln. V/I
Gemeenten zijn verplicht om de rente van investeringen toe te rekenen aan de begrotingsactiviteit die bij de investering hoort. Dit gebeurt met de omslagrente. In de begroting is een omslagrente van 1% begroot. De daadwerkelijke omslagrente komt uit op 0,45% zoals toegelicht in de paragraaf financiering. Dit betekent dat het omslagpercentage meer afwijkt dan de maximale toegestane afwijking van 0,5%. Hierdoor is Den Haag verplicht om de omslagrente na te calculeren. Dit leidt tot een voordeel. Hier tegenover staat een nadeel op programma Financiën. Per saldo is het effect neutraal.

IHOV Binckhorst-deelmobiliteit en fiets                                                                                  € 1,6 mln. V/I
Voor de projecten planuitwerking HOV Binckhorst, CID, fietsproject Vreeswijk, Moerwijk, Elandstraat en Zeestraat is minder besteed. De projecten zijn later of niet gestart door een langere opstart van de projecten en krapte op arbeidsmarkt Het merendeel van deze projecten wordt gefinancierd uit de concernreserve Verbetering duurzame mobiliteit waarvoor een lagere onttrekking is gedaan op programma 15 Financiën.
Deelmobiliteit kent lagere lasten, vanwege het niet meer aanvragen van subsidie autodeelcoöperaties, ook zijn er geen kosten gemaakt voor parkeren op afstand.

Overige                                                                                                                                              € 0,6 mln. V/I

Baten                                                                                                                                                € 7,0 mln. V/I

Overige                                                                                                                                              € 0,4 mln. V/I

Neutrale ontwikkelingen

Programma INTHR (€ 6,0 mln)
De kosten die gemaakt zijn ten behoeve van het INTHR-programma zijn € 6,0 miljoen hoger dan begroot. Hier staat een bijdrage van HTM tegenover, waardoor het effect op het resultaat neutraal is. In de begroting was er rekening mee gehouden dat deze kosten via het investeringsprogramma zouden lopen, maar op grond van de verslaggevingsregels zijn de kosten toch ten laste van de exploitatie gekomen.

Diverse verkeersprojecten (€ 0,6 mln.)
Voor verschillende verkeersprojecten (fiets- en verkeersveiligheid) is subsidie ontvangen.  

Parkeren

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2023

38.185

2.406

35.779

N

Begroting 2023

36.823

2.171

34.652

N

Resultaat

1.362

N

235

V

1.128

N

Toelichting lasten en baten
Aan de activiteit Parkeren is in 2023 € 38,1 mln. besteed: € 10,5 mln. heeft betrekking op het beheer en onderhoud van automaten op straat, € 5,2 mln. betreft apparaatslasten, € 1,4 mln. betreft de beheerskosten van de gemeentelijke parkeergarages, € 1,4 mln. voor de lasten onderhoud daken stallingsgarages en € 3,3 mln. is de bijdrage aan het dagelijks beheer en exploitatie van de bewaakte Biesieklette fietsenstallingen.
Daarnaast is € 3,6 mln. voor exploitatie fietsparkeren en beheer KJ-stalling, nieuwe mobiliteit hubs, parkeren deelmobiliteit, fietsparkeren fietsvlonders en programma kust (Slim en Schoon naar stad en strand uitgegeven. Tenslotte is er € 3,5 mln. opgenomen voor kapitaalslasten, € 8,5 mln. heeft betrekking op de dotatie aan reserves en € 0,7 mln. voor overige lasten.

De baten zijn € 2,4 mln.: het gaat om € 1,0 mln. huuropbrengsten (zoals verhuur busremise en telexstraat). Daarnaast is € 1,4 mln. onttrokken aan reserves.

Toelichting op financieel resultaat                                                                         € 1,1 mln. N/I   

Lasten                                                                                                                                            € 1,4 mln.  N/I

Wielklemmen en uitbreidingen areaal                                                                                        € 1,0 mln. N/I
Extra lasten voor uitbreidingen van betaald parkeren gerealiseerd in Vogelwijk Noord, Deelplan 20 (LeYp), deel Binckhorst en Moerwijk-Oost. Daarnaast zijn er hogere lasten voor wielklemmen welke hogere baten genereren (zie activiteit parkeerbelasting).                                                                                          

Hogere lasten parkeerexploitatie                                                                                                   € 0,9 mln. N/I
De erfpacht voor het terrein Zwarte Pad is op basis van de nieuwe afspraken gestegen met € 0,5 mln.
Daarnaast zijn de lasten voor de ontwikkeling van het nieuwe parkeervergunningensysteem € 0,4 mln. Dit is nodig om in de toekomst invulling te geven aan de parkeerstrategie.

Fietsparkeren                                                                                                                                       € 0,3 mln. N/S
Hogere bijdrage aan Biesieklette door een stijging van het minimumloon dan begroot. 

KJ-stalling Fietsparkeren                                                                                                                 € 0,5 mln. V/I
De stalling is per 1 oktober gesloten dit brengt minder kosten met zich mee, energiekosten vallen lager uit en het nieuw gesloten contract met de NS, bevat ook een bijdrage van de NS waardoor de kosten lager uitvallen

Programma Kust                                                                                                                                 € 0,5 mln. V/I
De verdere doorgroei van het aantal gebruikers voor Park + Beach is niet gehaald door minder lange openingstijden en een slechte zomer. Hierdoor zijn de exploitatielasten lager uitgevallen. De vernieuwing van het parkeerverwijsststeem zit nog in het stadium van planvorming, waardoor hiervoor minder lasten zijn gemaakt. De projecten ontwikkeling van station Laan van NOI tot Beach up en het opzetten van regionale samenwerking tussen kustgemeenten en de OV-verkenning kust heeft vertraging opgelopen vanwege krapte op de arbeidsmarkt.

Baten                                                                                                                                                    € 0,2 mln. V/I

Overige                                                                                                                                                  € 0,2 mln. V/I

Parkeerbelasting

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2023

11.054

104.484

93.430

V

Begroting 2023

10.797

88.786

77.989

V

Resultaat

257

N

15.698

V

15.440

V

Toelichting lasten en baten
De lasten voor parkeerbelasting zijn € 11,1 mln. Hiervan heeft € 6,7 mln. betrekking op de lasten van de parkeercontroleurs, € 4,4 mln. op de inning van de parkeerbelastingen. De parkeeropbrengsten bedragen € 99,2 mln. Dit bedrag bestaat voor € 54,4 mln. uit parkeren op straat, € 23,1 mln. betreft naheffingen en het wegslepen van auto’s en € 21,6 mln. zijn de opbrengsten uit parkeervergunningen.

Toelichting op financieel resultaat                                                                                     € 15,4 mln. V/I 

Lasten                                                                                                                                                   € 0,3 mln.  N/I

Parkeerbelasting handhaving                                                                                                         € 1,2 mln. V/I
Lagere lasten door vacatures als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt

Perceptielasten                                                                                                                                    € 0,3 mln. N/I
De toename in het aantal naheffingsaanslagen resulteren in hogere kosten dwanginvordering.            

Overige                                                                                                                                                   € 0,1 mln. N/I

Baten                                                                                                                                                   € 15,7 mln. V/I

Parkeeropbrengsten                                                                                                                           € 12,8 mln. V/I
Ondanks de ingevoerde prijsstijgingen heeft de verwachte terugloop in het betaald parkeren voor bezoekers zich niet voorgedaan. Verder zijn er uitbreidingen van betaald parkeren gerealiseerd in Vogelwijk Noord, Deelplan 20 (LeYp), deel Binckhorst en Moerwijk-Oost. Voor parkeren op straat leidt dit tot een voordeel van € 8,4 mln. De opbrengst voor vergunningen is € 1,7 mln. hoger door minder opzeggingen dan verwacht naar aanleiding van de tariefstijgingen. De wielklem/wegsleepregeling valt € 1,1 mln. hoger uit omdat in de zomermaanden wielklemdiensten zijn ingezet tijdens actieplan Kust.
Tot slot zijn de naheffingsaanslagen (boetes) € 1,7 mln. hoger, mede het gevolg van de groei van de parkeertransacties.

Perceptielasten                                                                                                                                    € 1,8 mln. V/I
De toename in het aantal naheffingsaanslagen zorgen voor hogere inkomsten dwanginvordering.

Neutrale ontwikkelingen
Parkeeropbrengsten  € 1,1 mln.
De oninbaarheid en afboekingen van de naheffingsaanslagen (“parkeerboetes”) zijn in de lasten geboekt volgens de regelgeving BBV. Dit leidt tot hogere lasten van € 1,1 mln. De gerealiseerde baten zijn hierdoor ook hoger. Per saldo is dit neutraal.

Vennootschapsbelasting

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2023

-5

0

5

V

Begroting 2023

110

0

110

N

Resultaat

115

V

0

115

V

Toelichting lasten en baten
Voor vennootschapsbelasting is een afrekening over oude jaren ontvangen. Voor 2023 is geen rekening gehouden met VPB omdat het Zwarte Pad geen afgesloten parkeerterrein meer is waarover BTW en VPB betaald moet worden.

Reserves, voorzieningen en investeringen

bedragen x € 1.000

Reserves (begroting vs. realisatie)

Begroting 2023

Rekening 2023

Saldo

Toevoeging

Onttrekking

Vrijval

Toevoeging

Onttrekking

Vrijval

afwijking

Centrum Noord

4.800

600

0

4.800

598

0

2

Parkeren en Handhaven

8.505

1.430

0

8.505

1.430

0

0

Totaal

13.305

2.030

0

13.305

2.028

0

2

bedragen x € 1.000

Voorzieningen (begroting vs. realisatie)

Begroting 2023

Rekening 2023

Saldo

Toevoeging

Aanwending

Vrijval

Toevoeging

Aanwending

Vrijval

afwijking

Voorziening Overige bedrijfsrisico's

0

0

0

300

0

0

300

Voorziening Parkeren

0

0

0

0

0

0

0

Voorziening MOP Parkeergarages Telexstraat 3 Busremise

271

55

0

272

226

0

-170

Totaal

271

55

0

572

226

0

130

bedragen x € 1.000

Investeringen MIP

Begroting 2023

Rekening 2023

Afwijking

Totaal

Bijdragen
derden/Voor-zieningen

Aandeel
gemeente

Totaal

Bijdragen
derden/Voor-zieningen

Aandeel
gemeente

Totaal

Economisch nut:

DHNC Fietsenkelder 

0

0

0

147

147

0

147

Parkeergarages

600

600

316

316

-284

Maatschappelijk nut:

Herinrichting Gedempte gracht

100

100

0

0

-100

Inrichting verkeer

0

0

595

524

71

595

Meerjarenplan Fiets

5.030

3.300

1.730

1.408

138

1.270

-3.622

Morgenstond Midden

200

200

9

9

-191

Netwerk Randstadrail

14.242

11.170

3.072

9.240

5.899

3.341

-5.002

Noordwestelijke Hoofdroute

1.346

1.046

300

480

304

176

-866

Onderdoorgang Hildebrandplein

451

451

209

209

-242

Ongelijke verkeersoplossing Lozerlaan-Erasmusweg

812

812

980

980

168

Parkeren openbare ruimte

1.690

1.690

2.363

2.363

673

Busplatform Den Haag Centraal

0

0

17

17

17

Bediencentrale (Rotterdamsebaan)

6.550

6.550

0

3.249

3.249

0

-3.301

Tweede watertoevoer (Rotterdamsebaan)

975

975

0

558

558

0

-417

Vereenvoudiging verkeersstromen 7-sprong

395

395

181

181

-214

Voorbereidingskrediet mobiliteit Coa akk 2018-2022

2.350

2.350

1.792

1.792

-558

Immateriële vaste activa:

Verbinding CID-BH - MIRT Planuitwerkingsfase

0

0

362

362

362

Mobiliteit Voorbereidingskrediet

0

0

9

9

9

Totaal

34.741

23.041

11.700

21.915

10.819

11.096

-12.826

Meerjarenprogramma fiets:
De bijdrage van derden (€ 3,3mln) opgenomen in de begroting, voor de sterfietsroute Wateringsveld. In de begroting is € 3,3 mln. aan bijdrage van derden voor de sterfietsroute Wateringseveld opgenomen. Deze werkzaamheden zijn eerder gerealiseerd en hierdoor is in 2023 geen bijdrage ontvangen.

Netwerk Randstadrail (INHTR)
Door prijsindexaties en meerwerk vallen de investeringskosten op onder meer de tram traces van lijn 16 hoger uit. Dit past binnen de beschikbare investeringskredieten. Daarnaast was in de begroting rekening gehouden met een bijdragen van HTM van circa € 6 mln. Uiteindelijk is deze bijdrage via de exploitatie gelopen, in plaats van via het investeringsprogramma. Dit geldt ook voor de kosten, waardoor het financieel effect neutraal is.

Parkeren in openbare ruimte
Met het project “Mient” is besloten om te stoppen in de oorspronkelijke vorm op basis van het nieuwe coalitieakkoord. De investeringskosten tot en met 2023 van € 0,7 mln., zijn afgeboekt ten laste van de exploitatie. Daar tegenover staat dat op het project Bezuidenhout Oost fase 3 meer is € 0,7 mln. geïnvesteerd in 2023. Dit door onder meer een versnelling in het project bij de Theresiastraat.

Bediencentrale (Rotterdamsebaan)
Bij de bouw van de bediencentrale is bij de start al ongeveer drie maanden vertraging opgelopen door leveringsproblemen van materialen door de aannemer.

Tweede water toevoer (Rotterdamsebaan)
De werkzaamheden aan Tweede Watertoevoer zijn in 2023 nog niet van start gegaan, omdat het besluit tot verlening van de kapvergunning is geschorst.

Deze pagina is gebouwd op 09/02/2024 14:26:02 met de export van 09/02/2024 14:17:44