Jaarverslag

Mobiliteit

Wat hebben we gedaan?

 

(incl. toevoegingen en onttrekkingen, bedragen x € 1.000)

Begroting

Rekening 2023

Resultaat

Activiteiten in 2023

saldo 2023

Lasten

Baten

Saldo

2023

Parkeerbelasting

77.989

V

11.054

104.484

93.430

V

15.440

V

Vennootschapsbelasting

110

N

-5

0

5

V

115

V

Inrichting verkeer

53.026

N

60.975

8.127

52.848

N

178

V

Parkeren

34.652

N

38.185

2.406

35.779

N

1.128

N

Groei aandeel openbaar vervoer (Verkeer)

6.155

N

6.440

1.933

4.507

N

1.649

V

Totaal

15.954

N

116.649

116.950

300

V

16.254

V

 
Groei aandeel openbaar vervoer (Verkeer)
Den Haag werkt aan de verbetering van het openbaar vervoer. Goed openbaar vervoer is immers een van de voorwaarden om de Mobiliteitstransitie tot een succes te maken. Dat gebeurt in de eerste plaats door de invoer van nieuwe, meer toegankelijke trams (Invoer Nieuwe Tram Haagse Regio (INTHR).De tracés Lijn 16S Statenlaan t/m Waldeck Pyrmontkade (RIS 307975) en Lijn 16Z Laan van Meerdervoort t/m Torenstraat (RIS 307798) zijn opgeleverd.

Voor de invoer nieuwe tram Haagse Regio is gewerkt aan de ontwerpen voor lijn 6, inclusief Hobbemaplein en omgeving, lijn 12 en de in- en uitrukroute Eisenhowerlaan. In totaal is in 2023 €15,2 mln. besteed.

Naast de komst van de nieuwe trams is er gewerkt aan de versterking van het regionale OV door:

  • Het verbeteren van de doorstroming en vergroting capaciteit op met name lijnen 2, 3 en 4
  • Het opstellen van een haltestrategie, waarbij HTM inzet op de drukke halten de verblijfskwaliteit te verbeteren
  • De inzet voor sociale veiligheid (o.a. door Conducteur op de Tram)
  • Het verbeteren van de fijnmazigheid (o.a. door invoering van de pilot Haagse Hopper in Benoordenhout - Centrum)
  • De aansluiting met deelmobiliteit door o.a. haltes te voorzien van fietsnietjes
  • Het aandacht vragen voor de internationale bereikbaarheid per spoor van Den Haag Centraal.  

Openbaar Vervoer - Schaalsprong OV / OV-next
In 2023 is er doorgewerkt aan het verbeteren van het openbaar vervoer en het realiseren van een Schaalsprong OV (onder meer via Programma Schaalsprong-OV – OV-Next). Belangrijke resultaten:

  • De Koningscorridor: i) voor de zomer van 2023 is door de 3 gemeenteraden van Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg, ingestemd met het voorkeursbesluit voor de HOV-verbinding CID-Binckhorst (RIS 315267 ) ii) Hiermee zijnde eerste stappen zijn gezet in het kader van de pre-verkenning naar de aansluiting via het Telderstracé naar de Internationale Zone en (iii) er is een start gemaakt ten behoeve van een pre-verkenning naar de passage bij Den Haag CS.
  • De Zuidwestlandcorridor: i) er is een scenarioanalyse gemaakt hoe het knelpunt op te lossen op het samenloopbaanvak van de Randstadrail (3&4 en E-lijn) tussen station Leidschenveen en station Laan van NOI en op welke lijnen gekoppeld rijden mogelijk zou kunnen zijn, ii) de pre-verkenning naar de doorontwikkeling van het middeldeel van de Zuidwestlandcorridor middendeel (tussen tramtunnel Grote Markt en Den Haag Zuidwest) is opgestart en wordt in de eerste helft van 2024 voltooid, iii) er zijn handelingsperspectieven opgesteld door de mogelijkheden voor te ontwikkelen mobiliteitshubs onder ander bij Leyenburg ziekenhuis (HagaHub) als station Moerwijk en iv) een verdiepende studie naar de HOV-verbinding naar Westland is opgestart.
  • De Oude Lijn: de MIRT Verkenning Oude Lijn is in volle gang met de werkstromen i) City Sprinter & nieuwe stations waar gekeken wordt naar aanpassen van de infrastructuur (onder trekkerschap van ProRail). Onder andere het aanbrengen van derde spoorboog van Den Haag CS naar Den Haag HS en een extra perron bij Den Haag HS, alsmede ii) het opwaarderen van diverse knooppunten waaronder de doorontwikkeling van station Laan van NOI.

No-regret pakket
In het Central Innovation District (CID)-Binckhorst komt een sterke verdichting met woningen, werkgelegenheid en voorzieningen. Een goede bereikbaarheid is daarbij een belangrijke voorwaarde. Het realisatieplan van het No-regret-pakket biedt maatregelen met regiopartners en het Rijk. Het gaat om meerjarige maatregelen van € 137,7 mln. waar we sinds 2020 aan werken. De jaarlijkse voortgangsrapportage over programma No-regret CID Binckhorst  (RIS 315532) is naar de raadscommissie gestuurd. Ook is gewerkt aan de ontwerpen van fietsroutes in dit gebied.

Wat is in 2023 gedaan?

  • Smart Mobility:
    • Vooruitlopend op de aanleg van de tram heeft een pilot plaatsgevonden om forensen en bezoekers van deelgebied Binckhaven te verleiden de auto aan de rand het gebied te laten staan en het laatste stukje te fietsen. Ondanks files en toenemende parkeerdruk wint het gemak van de auto het op dit moment nog van dit alternatief. De pilot krijgt daarom geen vervolg.
  • Langzaam verkeer
    • Voor de nieuwe onderdoorgang Trekvlietbrug, onderdeel van het Trekfietstracé is de aanbestedingsprocedure doorlopen. De opdracht is gegund en gestart is met de voorbereiding van de uitvoering.
    • Er is ook gewerkt aan 2 andere deelprojecten op het Trekfietstracé. Voor het deelproject twee-richtingen fietsoversteek op het Rijswijkseplein (onderdeel van het fietsproject Pletterijkade) is er een voorontwerp dat begin 2024 zal worden vastgesteld. Voor het deelproject tijdelijke fietsroute vanaf de nieuwe onderdoorgang Trekvlietbrug tot aan het Rijswijkseplein, is de verkenning gestart hierbij worden twee hoofdvarianten onderzocht.
    • Het voorontwerp voor de fietsroute Verlengde Velostrada, schakel 2, (RIS 317169 ) is afgerond en vrijgegeven voor de inspraak.  
  • Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)
    • Er is een participatietraject doorlopen voor de inpassing/ombouw viaducten in de Lekstraat/sporendriehoek/Bink36.

Het voorontwerp voor een vrije busbaan langs Binckhorstlaan tussen Zonweg en Mercuriusweg is in 2023 uitgewerkt en begin 2024 vastgesteld (RIS 317365).

  • In het kader van het Rijk-regio bereikbaarheidsprogramma MoVe (Mobiliteit en Verstedelijking) is gestart met de ontwikkeling Multimodale Adaptieve Ontwikkelstrategie die moet leiden tot een nieuwe investeringsagenda van Rijk en regio ten behoeve van afspraken met toekomstige kabinetten.
  • In de MRDH is de Strategische Agenda 2023-2026 vastgesteld. De doelen en principes van de Haagse Strategie Mobiliteitstransitie hebben een plaats gekregen in de MRDH-strategie.
  • Binnen de MRDH zijn besluiten genomen over toekomstvast OV om de vervoerbedrijven in de MRDH na de terugval als gevolg van de coronapandemie weer perspectief voor groei te geven.
  • In het tweede jaar van de stichting Zuid-Holland Bereikbaar is vooral gewerkt aan de basisaanpak voor programmeren, verkeersmanagement en mobiliteitsmanagement. Daarnaast is verdergegaan met de gebiedsaanpak van Haaglanden. Dit heeft mede geresulteerd in een geslaagde bijeenkomst met Haagse werkgevers over de hinder door werkzaamheden en de kansen voor duurzame mobiliteit.
  • In het Bestuurlijk Overleg Leefomgeving (BO-L) zijn afspraken gemaakt over bereikbaarheidspakketten voor CID-Binckhorst en de Oude Lijn (inclusief Zuidwest). Ook zijn er in het BO-L en BO MIRT afspraken gemaakt over de herprioritering van de A4, investeringen in fiets en gezamenlijk optrekken op een aantal thema’s zoals de mobiliteitstransitie.

Sociale veiligheid openbaar vervoer
De gemeente Den Haag heeft ook in 2023 bijgedragen aan extra beveiligers in het openbaar vervoer om de sociale veiligheid in trams te behouden

Inrichting verkeer

Rotterdamsebaan/nieuwe bediencentrale
De komst van de Rotterdamsebaan maakte een volledig nieuwe bediencentrale noodzakelijk. In 2023 is gewerkt aan het ontwerp van de afbouw, gebouwinstallaties en objectgebonden onderdelen. De staalconstructie van de nieuwe centrale is gerealiseerd. De ingebruikname van de bediencentrale staat nu gepland voor de tweede helft van 2024. In 2023 is € 3,3 mln. gerealiseerd.

Straten, wegen en lanen
In 2023 is verder gewerkt aan de voorbereiding en uitvoering van projecten uit het Uitvoeringsprogramma van de Kadernota Straten, Wegen en Lanen (SWL) 2020-2024 (RIS 280303).

Het gaat om de volgende projecten:

  • De implementatie van de eerste fase van de verkeersmaatregelen kwaliteitsverbetering Centrum-noord (o.a. aanpak doorgaand autoverkeer Mauritskade) is uitgevoerd.
  • Samen met de provincie Zuid-Holland, MRDH en gemeente Westland is verder gewerkt aan het schetsontwerp voor de ongelijkvloerse kruising Erasmusweg-Lozerlaan. Het project is onderdeel van het Bestuursakkoord Poorten en Inprikkers.
  • Er is gewerkt aan de voorontwerpen van de verkeersmaatregelen Laan van Wateringseveld. De vaststelling van het voorontwerp vindt in 2024 plaats.
  • Voor het vereenvoudigen van de verkeersstromen Zevensprong zijn varianten opgesteld en is het schetsontwerp uitgewerkt.
  • Voor de integrale lange termijn oplossing voor de Zevensprong is het planproces gestart.
  • Het schetsontwerp voor de integrale herinrichting van de Van Musschenbroekstraat en het Lorentzplein is afgerond.
  • De verkenning naar de onderdoorgang Scheveningseweg is gestart. Deze verkenning wordt uitgevoerd in samenhang met de passage van de Koningscorridor en ingebed in de integrale aanpak van dit deel van de Internationale Zone
  • De Voorbereiding herinrichting kruispunt Rijnstraat-Bezuidenhoutseweg-Koningin Julianaplein is richting besluitvorming VO

Verkeersveiligheid
Het uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid 2023-2026 (RIS313813) is op 30 maart 2023 door de raad vastgesteld. In dit programma is een aantal grote werken uit het vorige uitvoeringsprogramma, die in de jaren 2020-2022 wel zijn voorbereid, maar nog niet zijn uitgevoerd, opnieuw opgenomen. Bijvoorbeeld het project Ruychrocklaan. Deze straat is in 2023 heringericht.

Veilige infrastructuur voor fietsers en voetgangers
In 2023 zijn veel projecten opgestart die de infrastructuur voor fietsers en voetgangers veiliger gaan maken:

  • Voor bijna alle blackspots is gestart met een onderzoek; in de komende jaren worden deze aangepakt. De blackspot Prins Mauritslaan/ Frederik Hendriklaan is afgerond. Op de Binckhorstlaan is een aantal parkeerplaatsen verwijderd zodat het zicht op de Zonweg verbeterde. Dit vooruitlopend op een grote herinrichting.
  • Er is gewerkt aan de verkeersveiligheid in 33 schoolomgevingen. Daarvan zijn er in 2023 acht opgeleverd. De overige scholen worden in 2024 opgeleverd.
  • Er is gestart met het ontwerpen van een opvallendere schoolomgeving. De besluitvorming hierover vindt plaats in 2024.
  • Er is gewerkt aan een nieuwe vorm van de schoolstraat. Van de acht bestaande schoolstraten worden er zeven omgevormd. Voor de Spiegelstraat wordt gezocht naar andere oplossingen om de verkeersveiligheid te verbeteren. De algemene verkeersveiligheidsmaatregel is om snel kleine maatregelen te nemen die een groot verschil maken in de verkeersveiligheid. De werkzaamheden op de Vaillantlaan-Waldorpstraat zijn afgerond. Op de Suze Robertsonlaan is ter hoogte van de Parallelweg een kruis geplaatst. Dit was op verzoek van de raad (aangenomen motie). Verder zijn maatregelen in voorbereiding voor de Ockenburghstraat, Benoordenhoutseweg, Televisiestraat, Vaillantlaan en Pomonalaan (oversteek Segbroeklaan). Verwacht wordt dat deze projecten allemaal in 2024 worden uitgevoerd.
  • De werkzaamheden die behoorden bij de zebrascans in Laak en Centrum zijn uitgevoerd. Er zijn nog drie resterende locaties die in 2024 uitgevoerd gaan worden.
  • Er is een zebrascan in Segbroek uitgevoerd. Alle werkzaamheden die hieruit voortvloeiden zijn uitgevoerd. De interactieve zebra (met lichten in de grond) bij de Aaltje Noorderwierstraat is opgeleverd.
  • Tenslotte is de zebrascan van Leidschenveen-Ypenburg opgestart. De winkelcentra zijn onderzocht op verkeersveiligheid. De uitkomsten van dit onderzoek worden in 2024 uitgewerkt tot een plan van aanpak.

Veilige snelheden stimuleren
Onder dit thema valt de aanpassing van de weginrichting aan de gewenste snelheidslimiet. Het gaat om zowel het veiliger inrichten van 50 km-wegen als het aanpassen van 50 km-wegen naar 30km- wegen met de bijbehorende weginrichting. De Ruychrocklaan, Cees Laseurlaan en Stevinstraat zijn dit jaar uitgevoerd en de snelheid is aangepast van 50km/u naar 30km/u.
Daarnaast zijn nieuwe projecten opgestart: De Cremerweg, Laan van Eik en Duinen, Van Hogenhoucklaan, Sportlaan, Regentesselaan/ plein, Beresteinlaan en Nieuwe Duinweg, Duinweg, Roosje Piersonplein en Neptunesstraat. Ook is meegewerkt aan de projecten van INTHR om de straten waar de tramrails vervangen wordt, verkeersveiliger te maken.  
Met de nood- en hulpdiensten en de HTM is in gesprek gegaan voor de totstandkoming van een nieuwe hoofdroutekaart voor de nood- en hulpdiensten en die wordt in 2024 vastgesteld.
Er is een projectgroep opgestart voor het ontwerpen van de gebiedsontsluitingsweg 30 (GOW30). De nieuwe ontwerpen worden in 2024 gedeeld met de raad.

Verkeerseducatie en gedragsmaatregelen
In het uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid wordt onderscheid gemaakt tussen verkeersveilig gedrag aanleren en ongewenst verkeersgedrag afleren. Dit doet de gemeente samen met het regionaal ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid-Holland en de MRDH.

Activiteiten in 2023

  • Specifiek voor basisscholen is het programma Veilig leren fietsen opgesteld waar ongeveer 10.000 kinderen van 30 Haagse basisscholen jaarlijks aan meedoen.
  • Er is een programma voor peuters op kinderdagverblijven uitgevoerd.
  • De gemeente helpt scholen die een verkeersbrigade op willen zetten door ze in contact te brengen met de politie, die de opleiding verzorgt. Dit geldt ook voor scholen die de schoolspits in goede banen leiden.
  • Deelname aan het verkeersexamen hebben we gefaciliteerd en zijn fietsactiviteiten in de wijk aangeboden.
  • Voor het voortgezet onderwijs is - naast het provinciale programma Totally Traffic - het programma Biking2skool=cool aangeboden, gericht op fietsvaardigheid en fietsgebruik.
  • Voor ouderen zijn fiets/e-bike dagen, opfriscursussen rijvaardigheid en scootmobiel trainingen aangeboden.

Ongewenst verkeersgedrag afleren
In 2023 is meegedaan aan diverse verkeerscampagnes, waaronder de BOB-campagne, Veilige snelheden en Zet je licht aan. De Rij rustig campagne is ontwikkeld en uitgevoerd. Speciaal voor jongeren zijn er de programma’s gehouden met focus op alcohol en drugs in het verkeer, smartphonegebruik en fietsverlichting. Verder is een campagne tegen imponeergedrag van automobilisten uitgevoerd. De uitrol van Bezorg Veilig is gestart ter verbetering van verkeersveiligheid van maaltijdbezorgers. Speciale aandacht was er voor sportclubs met alcohol- en fietsverlichtingsinterventies en voor veiligheid van scholieren met o.a. de campagne Maand van de Veilige Schoolomgeving.

Veilige voertuigen stimuleren
De gemeente stimuleert helmgebruik onder e-bikers en kinderen. Ook zijn veilige technieken in vrachtwagens om dodehoekongevallen te voorkomen gestimuleerd. Er is gestart met een projectgroep ISA (intelligente snelheidsassistent).

Aantrekkelijke en veilige fietsroutes
In 2023 is doorgewerkt aan de realisatie van het uitvoeringsprogramma Ruim baan voor de fiets 2020 – 2025 (RIS 306923). De gemeente investeert in aantrekkelijke en veilige fietsroutes, waaronder sterfietsroutes en ontbrekende schakels op het hoofdroutenetwerk, om zo te stimuleren dat meer Hagenaars gaan fietsen. De gemeente richt daarom ook kruispunten fietsvriendelijker in en zet fietspaden om van stenen naar asfalt.

In 2023 zijn uitgevoerd:    

  • Sterfietsroute Wateringseveld: Schalkburgerstraat is opgeleverd met uitzondering van het laatste deel kruispunt Kempstraat/Schalk Burgerstraat, dit deel wordt halverwege 2024 uitgevoerd. Werkzaamheden die voorrang hadden met betrekking tot Warmtelinq hebben voor de vertraging gezorgd.
  • Sterfietsroute Scheveningen Dorp: Scheveningseweg, tussen Laan van Meerdervoort en Carnegielaan(RIS303022) én Zeestraat tussen Laan van Meerdervoort en Mauritskade voor deze projecten is de uitvoering in 2023 niet gestart. Dit komt omdat de werkzaamheden op het Piet Heinplein eerst afgerond moesten zijn voordat genoemde projecten gestart kon worden. Verwachtte uitvoering is najaar 2024.

De volgende projecten zijn vertraagd door capaciteitsproblemen:

  • Westvlietweg-Park Nabij: aanleg fietsstraat op de ventweg van de Westvlietweg bij Park Nabij. Verwachting VO besluit zomer 2024
  • Sterfietsroute Wassenaar: aanleg fietsstraat op de Leidsestraatweg tussen het Haagse Bos en de Benoordenhoutseweg.  Verwachting uitvoering zomer 2024

Sterroutes in voorbereiding:

  • Sterfietsroute Schilderswijk – Moerwijk: de herinrichting van de Hoefkade van Stationsweg tot Vaillantlaan is de derde fase van de aanpak van deze sterfietsroute (na de Loper Oude Centrum en de verkeersmaatregelen Stationsbuurt/Schilderswijk). Het project is verder voorbereid voor besluitvorming die eerste kwartaal van 2024 wordt vastgesteld;
  • Sterfietsroute Verlengde Velostrada (RIS 295806 ): we hebben doorgewerkt aan de planvoorbereiding van een fiets- en voetgangersbrug over de Trekvliet en aan een herinrichting van het Trekvlietplein en de Bontekoekade. We verwachten in 2025 het plan te kunnen voorleggen aan de gemeenteraad.
  • Sterfietsroute Scheveningen – Bad: het Nassauplein, Dr. Aletta Jacobsweg en een aantal verbeteringen t.h.v. het Hubertus viaduct zijn in het afgelopen jaar verder voorbereid tot SO of VO. In 2024 wordt besluitvorming verwacht;
  • Metropolitane fietsroute Den Haag – Pijnacker: de Dwarskade is nog niet gerealiseerd, maar zal later gelijktijdig met het onderhoud aan het wegdek en met kadewerkzaamheden van het Hoogreemraadschap, ingericht worden als fietsstraat. In het afgelopen jaar is doorgewerkt aan de voorbereiding van de herinrichting van de Pletterijkade en de tweerichtingen fietsoversteek bij het Rijswijkseplein (sterfietsroute Trekfietstracé). In 2024 wordt het herinrichtingsvoorstel aan de gemeenteraad voorgelegd.  
  • Metropolitane fietsroutes Den Haag – Monster en Den Haag – Naaldwijk: met Westland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag is in 2022 en 2023 een verkenning uitgevoerd naar deze twee fietsroutes. We verwachten samen met de MRDH  in 2024 meer duidelijkheid te hebben welke delen in de komende jaren worden aangepast;
  • Sterfietsroute Vroondaal, de Steijnlaan, Dierenselaan en Escamplaan, er is verder gewerkt aan het schetsontwerp van deze route;
  • Sterfietsroute Scheveningen – Haven: Kranenburgweg (van Duindorpdam tot Houtrustbrug), er is verder gewerkt aan het laatste deel van deze sterfietsroute;
  • Elandstraat tussen de Vondelstraat/Zoutmanstraat en de Waldeck Pyrmonthkade; er is verder gewerkt aan het schetsontwerp;
  • Schenkkade tussen de Juliana van Stolberglaan en de Carolina van Nassaustraat.
  • Het voorontwerp voor de herinrichting Maanweg tussen Binckhorstlaan en Supernovaweg is gemaakt en begin 2024 vastgesteld (RIS318149 ). Uitvoering begin 2025
  • De Vreeswijkstraat tussen de Soestdijksekade en Driebergenstraat is in het laatste kwartaal van 2023 opgestart;
  • Westvlietweg – Park Nabij: aanleg fietsstraat op de ventweg van de Westvlietweg bij Park Nabij is vrijgegeven voor inspraak in 2023 en in 2024 wordt verdere besluitvorming verwacht.

Fietsonvriendelijke Situaties
Den Haag overlegt ieder kwartaal met de Fietsersbond over de lijst fietsonvriendelijke situaties. Op basis hiervan zijn in 2023 5 situaties aangepakt, onder andere Oudemansstraat – Lorentzplein en Eendenplein. Ook is in 2023 is 1,0 kilometer fietspad omgezet van stenen naar asfalt, o.a. op Kijkduinsestraat en deel Waldeck Pyrmontkade. Hiermee is sinds 2006 bijna 160 kilometer aan fietspad omgezet naar rood asfalt.

Betere fietsdoorstroming kruispunten
Tegelijkertijd met reguliere vervangingen van VRI’s zijn op kruispunten fietsmaatregelen getroffen waarbij de wachttijden zijn geoptimaliseerd.
Op het kruispunt Zwolsestraat – Harstenhoekweg is meer ruimte gemaakt voor de fietser. In het afgelopen jaar hebben we gewerkt aan de voorbereiding van ontwerpen voor volgende kruisingen:

  • Melis Stokelaan / Loevensteinlaan;
  • Kamperfoeliestraat/Mient;
  • Valkenbosplein;
  • Van Alkemadelaan/Pompstationweg;
  • Escamplaan/De Werf;
  • Hildo Kroplaan/Houtwijklaan.
  • Esso Middachtenweg – Guntersteinweg,
  • Alkemadelaan- Frederikskazerne,
  • Alkemadelaan – Wassenaarseweg
  • Lozerlaan – Escamplaan/Meppelweg/Hengelolaan.

Verbetering fietsroute Gedempte Gracht en Gedempte Burgwal
De gemeente heeft in 2023 de eerste stappen in de verbetering van de fietsroute via de Gedempte Gracht en Gedempte Burgwal gezet. In maart 2023 is fase 1 uitgerold. De parkeerplaatsen in de Gedempte Gracht en Gedempte Burgwal zijn hierbij verwijderd door hier vlonders op te plaatsen met zitblokken, groenbakken en fietsnietjes, het parkeerverwijssysteem is aangepast en er zijn venstertijden ingevoerd voor het laden en lossen voor het grote vrachtverkeer. Door het jaar heen is gebleken uit de tellingen dat steeds meer fietsers kiezen voor de route via de Gedempte Gracht.

In november 2023 is er ingestemd met het raadsbesluit herinrichting Gedempte Gracht, Gedempte Burgwal en Lutherse Burgwal (RIS315503).

Meer nieuwe fietsers
In 2023 heeft de gemeente met gerichte stimulering en gedragsbeïnvloeding getracht meer mensen van verschillende doelgroepen in verschillende wijken te enthousiasmeren om te gaan fietsen. Dit hebben we gedaan door de aansprekende communicatiecampagne van ‘Den Haag Fietst’, het Den Haag Fietst service & infopunt, de ondersteuning van de fietslichtjesparade, geholpen bij het opzetten van Fietsmaatjes in Den Haag en de organisatie van het fietsevenement ‘wheelie weken’ in mei- en zomervakantie, waar kinderen in Schilderswijk en Transvaal meer fietsvaardigheden konden opdoen. Ook heeft de gemeente Stichting Leren doen en Stichting Leergeld ondersteunt met het Haagse Kinderfietsenplan en zijn in het afgelopen jaar weer vele kinderen, van gezinnen nabij de armoedegrens, blij gemaakt (tegen een kleine vergoeding) met een kinderfiets. Dit jaar zijn in samenwerking met OCW/Sport eveneens vrijwilligers opgeleid om fietslessen te geven onder coördinatie van de buurtsportcoaches om o.a. de grote vraag naar fietslessen bij buurthuizen tegemoet te kunnen komen.

Fietsparkeren
De bewegwijzering voor de fietsenstallingen is in 2023 gestart. Het gaat om de nationale rood-witte borden en de groene borden in de stad. De Biesieklettes zijn voorzien van eenduidige borden voor betere herkenbaarheid.

In 2023 is de stationsstalling Koningin Juliana Plein gesloten en een alternatieve fietsparkeervoorziening gerealiseerd. De fietsflat in de Rijnstraat heeft een opschoonactie ondergaan.

De stalling Spuiplein is verwijderd vanwege de nieuwe betegeling. De stalling wordt opnieuw vormgegeven.
In 2023 zijn de voorbereidende werkzaamheden om stalling Station Laan van NOI uit te breiden afgerond.

Den Haag heeft 23 gratis en bewaakte Biesieklette fietsenstallingen, 8 schoolstallingen en 5 seizoenstallingen. De bijdrage van de gemeente aan Biesieklette bedraagt circa € 3,3 mln. per jaar.

De gemeente verbetert het fietsparkeren in woonwijken met de wijkaanpak. In 2023 is gestart met de tweede wijk. Samen met bewoners worden de belangrijkste knelpunten in kaart gebracht en oplossingen bedacht. Op verzoek van bewoners plaatsen we fietsvlonders in woonwijken en maken we buurtstallingen.
In 2023 zijn 21 fietsvlonders tijdelijk geplaatst. Van de eerder geplaatste fietsvonders zijn er 14 definitief geworden.

Ontwikkeling P+R  
Het P+R-arrangement (RIS 295803) biedt bezoekers de kans om snel en goedkoop op de eindbestemming in de centrale zone en Scheveningen te komen. De ontwikkeling van P+R Forepark is in 2023 niet verder gekomen. De korte termijnoplossing die de gemeente in gedachte had bij halte Leidschenveen bleek niet haalbaar. Voor P+R Ypenburg is de gemeente in gesprek met NS om de exploitatie en beheer over te dragen. Over de gewenste verplaatsing van P+R Hoornwijck naar de N-Kavel is in 2023 nog geen helderheid gekomen.

Deelmobiliteit
In september 2023 heeft het college besloten dat in het Centrum, Scheveningen en Bomenbuurt buurtmobiliteitshubs worden aangelegd (RIS 316427) om de overlast van geparkeerde deeltweewielers op te lossen. Sindsdien worden de plannen uitgewerkt om die hubs in 2024 aan te leggen. Er is in Houtwijk en Laak een pilot gedaan met het actief aanbieden van 10 deelbakfietsen per wijk, door middel van het verspreiden van kortingsvouchers. Er zijn 3 extra autodeelgroepen gestart en het aanbod van Greenwheels en MyWheels is ook verder uitgebreid. De gemeente Den Haag heeft zich aangesloten bij het landelijke samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit, een programma waarin veel projecten landelijk worden opgepakt in plaats van in elke gemeente afzonderlijk. Daarnaast is ook de samenwerking met de buurgemeenten op het thema deelmobiliteit geïntensiveerd om tot een beter regionaal deelmobiliteitssysteem te komen.

Parkeren in Woongebieden
Bezuidenhout-Oost fase 3 (RIS302380 )
De herinrichting Bezuidenhout-Oost fase 3 loopt sinds het najaar van 2021. In 2023 is onder andere de Theresiastraat aangepakt. Door vertragingen, onder andere door bezwaar op de bomenkap in de Spaarwaterstraat, starten de werkzaamheden aan Rijkof van Groenstraat, Gerard Reijnstraat en Joan Maetsuyckerstraat  in de eerste helft van 2024.

Mient (RIS305092 )
De herinrichting De Mient ligt vanaf maart 2021 stil in verband met de gerechtelijke procedures aangaande de kapvergunning. In 2023 zijn geen activiteiten uitgevoerd. Bij de begroting 2024 is besloten het project in de oorspronkelijke vorm te stoppen op basis van het Haags Akkoord. Voor de zomer van 2024 wordt de raad geïnformeerd over het vervolg.

Bereikbaarheidsregie
In 2023 zijn 182 activiteiten met een grote impact op de stedelijke bereikbaarheid op elkaar afgestemd en/of heeft een beoordeling plaatsgevonden ten behoeve van de vergunningverlening. Deze activiteiten omvatten 120 bouwprojecten en wegwerkzaamheden, en 62 activiteiten van Rijkswaterstaat en ProRail in onze regio. Er hebben 15 grote evenementen plaatsgevonden in Den Haag.   

Voorbeelden van in 2023 opgestarte en/of gerealiseerde projecten met grote invloed op de stedelijke bereikbaarheid zijn o.a.:

  • INTHR Lijn 16 op 2 deeltrajecten (Zeeheldenkwartier, Statenkwartier,)
  • 10 projecten om gasleidingen te vervangen; in de omgeving van  Rijswijkseweg,Hobbemastraat, Reigersbergenweg, Schenkkade, Waldeck Pyrmontkade, TH Bouwmeesterlaan, Purmerendstraat, Kijkduinsestraat, Loevesteinlaan, Beethovenlaan
  • Provinciaal brugonderhoud Hoornbrug, Wijkerbrug, Kerkbrug en Nieuwe Tolbrug
  • Unieke projecten als Warmtelinq, Hoogbouw Koningin Julianaplein, ombouw spooremplacement Den Haag Centraal

Verkeersmanagement
In de Haagse verkeerscentrale hebben we met allerlei verkeersinformatiebronnen en de verkeerscamera's zicht op het autoverkeer in en om de stad. Bij afwijkingen is de reiziger ook in 2023 geïnformeerd en voorzien van routeadviezen. Ook is extra aandacht besteed aan een goede doorstroming op omleidingsroutes bij wegwerkzaamheden. Dit in nauwe samenwerking met onze regionale verkeerspartners in de samenwerkingsorganisatie Zuid-Holland Bereikbaar.

Voor bijzondere projecten, zoals S100 Neherkade (geknapte waterleiding), S106 Pr. Beatrixlaan WarmtelinQ, N211 Lozerlaan en Muse concert op het Malieveld zijn in 2023 specifieke verkeersregelscenario’s opgesteld en ingezet. Daarnaast is veel aandacht uitgegaan naar de afwikkeling van de frequente blokkades van de Utrechtsebaan.

De gemeente Den Haag is actief betrokken bij landelijke verbetertrajecten om tot effectievere I-VRI’s te komen. Met subsidiegelden zijn bestaande VRI´s omgebouwd tot i-VRI.  In 2023 waren 12 VRI’s aan vervanging toe en vervangen door I-VRI’s. Het aantal I-VRI’s in Den Haag bedraagt daarmee inmiddels 117.

In 2023 is € 6,9 mln. aan het beheer en de vervanging van de verkeersmanagementsystemen (249 verkeersregelinstallaties, 72 dynamische route-informatiepanelen, circa 150 verkeerscamera’s en circa 1.500 bewegwijzeringobjecten) besteed. De vervanging van de verkeerscamera’s en het cameramanagement-systeem is voorbereid en aanbesteed en vindt in 2024 plaats.  

Programma Mobiliteit Kust  

Pop-up fietsenstallingen
Afgelopen voorjaar en zomer zijn er weer pop-up stallingen gerealiseerd rond het Palaceplein en tijdelijke fietsenrekken bij de strandopgangen geplaatst. Hiermee zijn enkele honderden tijdelijke extra stallingsplekken voor fietsen gerealiseerd.  

Deelvoertuigen
Er zijn diverse maatregelen uitgevoerd, gericht op het voorkomen van parkeeroverlast van deelvoertuigen aan de kust. Met alle aanbieders van deelvoertuigen zijn afspraken gemaakt die de overlast tegen moeten gaan. Ook is er extra stallingscapaciteit op en in de omgeving van het Zwarte Pad gecreëerd.  

Park + Beach
Het Park + Beach arrangement is in 2023 opnieuw succesvol ingezet: in het voorjaar alleen in de weekenden en in de zomervakantie op alle dagen van de week. Naast de Q-Park garages CS New Babylon en Malieveld en de garage World Forum A is in 2023 ook de P+R Hoornwijck ingezet voor Park + Beach. Park + Beach is uitgebreid gepromoot, onder meer met bestickering op een voertuig van tram 3 en op bakfietsen en door middel van sociale media campagnes. Het gebruik op warme dagen is meer dan verdrievoudigd ten opzichte van 2022.

Crowd control
In het kader van crowd control aan de kust heeft het Actieplan opnieuw haar effectiviteit bewezen. Er is gewerkt met druktescenario’s zodat de maatregelen optimaal konden worden afgestemd op de verwachte drukte. In 2023 is voor het eerste gewerkt met een nieuw parkeerverwijssysteem voor de parkings Boulevard en het Zwarte Pad en met tijdelijke route- en parkeerinformatieborden. Dit heeft er samen met de inzet van verkeersregelaars voor gezorgd dat verkeers- en parkeerproblemen aan de kust grotendeels zijn uitgebleven, ook op de warmste dagen in de zomer.

Toekomstvisie Scheveningen Bad 2040
In 2023 is een verdiepingsslag gemaakt met de Toekomstvisie Scheveningen Bad 2040. In deepdive-sessies over de thema’s bereikbaarheid, gastvrijheid en ruimte is input opgehaald uit de stad. Deze input is verwerkt in de visie, die in 2024 aan de gemeenteraad wordt gezonden.

Slim en Schoon naar Stad en Strand
Vanuit het programma Slim en Schoon naar Stad en Strand (samenwerking Den Haag – HTM – NS – MRDH; RIS308659) zijn in 2023 verschillende pop-up fietsenstallingen gefinancierd, alsmede de promotiecampagne voor Park+Beach. Ook is gestart met de voorbereidingen van een pilot met voordelig OV voor toekomstige bewoners. Deze pilot krijgt in 2024 een vervolg.

Noise patrol  
De gemeente heeft extra meetapparatuur voor de politie aangeschaft, om de geluidsoverlast van auto`s en motoren aan te pakken. Daarnaast is er een projectgroep gestart die verder maatregelen gaan uitwerken

Parkeren

Parkeren op straat
In 2023 is betaald parkeren in de volgende gebieden ingevoerd:

  • Vogelwijk-Noord (per 1-4-2023);
  • Deelplan 20 in Leidscheenveen-Ypenburg (per 1-10-2023). Deelplan 20 is samengevoegd met vergunningengebied De Venen en deze gebieden vormen samen het vergunningengebied De Venen-De Reef.
  • Binckhorst (1e fase, per 1-12-2023)
  • Moerwijk-Oost (per 1-12-2023). Moerwijk-Oost is toegevoegd aan vergunningengebied Moerwijk-Noord en deze gebieden vormen samen het vergunningengebied Moerwijk-Noord/Oost.

Het Zwarte Pad is sinds 1 januari 2023 geen afgesloten parkeerterrein meer met slagbomen. De parkeerbezoekers moeten nu vooraf bij de parkeerautomaat of via de gsm-code betalen. De scanhandhaving controleert dagelijks meerdere malen of er een parkeerbelasting is voldaan. Voordeel van deze omzetting is dat er geen 21% BTW, vennootschapsbelasting en beheerkosten externe partij betaald moet worden en hierdoor het nettoresultaat verbeterd.  

Parkeerautomaten
Sinds 2023 worden alle circa 1.600 parkeerautomaten omgebouwd met een 4G modem. Dit is noodzakelijk omdat de huidige modems einde van het jaar 2024 niet meer werken, doordat het 2G en 3G netwerk niet meer wordt ondersteund. In 2023 hebben we ongeveer 50% van de parkeerautomaten voorzien van de 4G-modem, waarbij de parkeerautomaten met veel transacties als eerste zijn voorzien. Verder hebben we de parkeerautomaten waar mogelijk voorzien van zonnepanelen. Voordelen zijn dat een parkeerautomaat niet meer aangesloten hoeft te worden op het elektriciteitsnetwerk en zijn we flexibeler in het herplaatsen van een parkeerautomaat. In veel gevallen kunnen we de straat/wijk optimaliseren doordat we minder parkeerautomaten nodig hebben. In 2023 zijn 63 parkeerautomaten voorzien van een lichtpaneel en zijn 31 parkeerautomaten door optimalisatie herplaatst, met zonnepaneel, in de nieuwe betaald parkeergebieden. Dit verduurzamings- en optimalisatietraject zetten we de komende jaren door met als doel zoveel mogelijk parkeerautomaten op zonne-energie en de nieuw te plaatsen parkeerautomaten zoveel mogelijk uit eigen voorraad met refurbished automaten.

Parkeervergunningsysteem
In 2023 is er een aanbesteding geweest voor een nieuw parkeervergunningensysteem. De voorbereidingen voor de implementatie zijn in volle gang. De planning is dat het nieuwe systeem eind 2024 klaar is en gefaseerd in gebruik genomen wordt.

Parkeerbelasting

Baten parkeerbelasting
In 2023 zijn de tarieven voor parkeren op straat (m.u.v. Scheveningen en Centrum) verhoogd met
€ 0,50 per uur. In Scheveningen en Centrum is het tarief verhoogd naar € 6,50 per uur.
Daarnaast is het tarief voor de 1e bewonersvergunning verhoogd naar € 7,50 per maand en de bezoekersvergunning voor bewoners naar € 30,95 per jaar. De tariefsaanpassingen maken onderdeel uit van de verordening parkeerregulering en parkeerbelasting Den Haag 2022 (RIS 313492).

Deze pagina is gebouwd op 10/08/2024 10:50:06 met de export van 09/02/2024 14:17:44