Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen
De gemeente kent de volgende niet in de balans opgenomen rechten:
Omschrijving recht | bedrag |
---|---|
Kredietfaciliteit BNG | 100.000 |
Ontvangen bankgaranties | 43.020 |
Anterieure overeenkomsten | 12.650 |
Totaal | 155.670 |
De kredietfaciliteit van de BNG (€ 100 mln.)
Betreft de kredietlimiet bij de BNG bank met looptijd t/m 01-07-2025
Diverse garantstellingen (€ 43,0 mln.)
De gemeente heeft diverse bankgaranties ontvangen met een totale waarde van € 43,0 mln.
Anterieure overeenkomsten (€ 12,7 mln.)
Dit betreffen overeenkomsten ten behoeve van faciliterend grondbeleid die vooruitlopend op een grondexploitatieovereenkomst kunnen worden gesloten. De totale resterende waarde van de overeenkomsten bedraagt gezamenlijk € 12,7 mln.
De gemeente kent de volgende niet in de balans opgenomen verplichtingen:
Omschrijving verplichting | soort verplichting | bedrag |
---|---|---|
Forward | Lening met uitgestelde storting 22/1/2024 | 200.000 |
Derivaat BNG | Payer swap | 150.000 |
Derivaat BNG | Receiver swap | 150.000 |
Vakantiegeld sociale werkvoorziening | Vakantiegeld | 1.262 |
Vakantiegeld bijstand | 8.528 | |
Opgebouwd wettelijk verlof (deel niet in voorziening) | 30.760 | |
Leaseverplichtingen | 730 | |
Totaal | 541.280 |
Forwards
Forwards zijn opgenomen langlopende leningen met uitgestelde storting. Er staat nog 1 verplichting open, namelijk een lening van € 200 mln. tot 22-1-2024.
Derivaten O/G
In 2011 zijn 2 derivaten (swapcontracten) afgesloten bij de BNG Bank voor de financieringsbehoefte die de Gemeente Den Haag denkt nodig te hebben tussen 2031 en 2061. Dit omwille van het afdekken van een in 2011 geconstateerd renterisico (minimaal € 150 mln.) vanaf 2031. De BNG Bank kent de hoogste rating (AAA). Elk contract bestaat uit een te betalen gedeelte en een te ontvangen gedeelte (rente). Het te betalen gedeelte staat onder passiva en het te ontvangen gedeelte onder de activa. De verkrijgingsprijs van beide contracten is nihil. De nominale waarde van deze contracten is € 150 mln. (2 x € 75 mln.). E.e.a. is in de paragraaf Financiering verder toegelicht.
Vakantiegeld sociale werkvoorziening (€ 1,3 mln.)
De medewerkers van de sociale werkvoorziening maken geen gebruik van het IKB-systeem maar bouwen nog recht op vakantiegeld op. Over de periode juni 2023 tot en met december 2023 is in totaal per saldo € 1,3 mln. aan recht op vakantiegeld opgebouwd. Deze bedragen zullen in mei 2024 worden uitbetaald.
Vakantiegeld bijstandsclienten (€ 8,5 mln.)
De gemeente Den Haag kent geen voorziening Vakantiegeld. De bijstandcliënten van de gemeente hebben over de periode juni 2023 tot en met december 2023 in totaal per saldo € 8,5 mln. aan recht op vakantiegeld opgebouwd. Deze bedragen zullen in mei 2024, of eerder bij beëindiging van het recht worden uitbetaald.
Opgebouwd bovenwettelijk verlof ambtenaren Gemeente Den Haag (€ 30,8 mln.)
De totale waarde van het opgebouwde bovenwettelijk verlof (spaarverlof) bedraagt € 35,7 mln. Hiervan is berekend dat € 30,8 mln. te beschouwen valt als een constante (ijzeren) voorraad. Het surplus is opgenomen als voorziening (€ 5,0 mln.).
Juridische claims
Er zijn op dit moment geen openstaande claims die zijn ingediend bij de Gemeente Den Haag naast de claims waarvoor een voorziening is getroffen.
Verplichting tot het realiseren van voldoende parkeerplaatsen (nog niet gekwantificeerd)
Voor onder andere het grondexploitatieproject Dreven, Gaarden, Zichten fase 1 (RIS 311093) heeft de gemeente met de raad afspraken gemaakt om voldoende parkeergelegenheid te realiseren. Deze parkeergelegenheid is niet volledig opgenomen in de eerste fase van het project. De afgesproken parkeergelegenheid kan worden gerealiseerd als ook op termijn de 2e fase DGZ definitief doorgaat, zodat het parkeren in deze deelgebieden weer in lijn komt met de afspraken. Het risico bestaat dat, wanneer de 2e fase niet of veel later doorgaat, het plan voor de 1e fase aangepast moet worden zodat het aantal parkeerplaatsen in balans komt binnen de 1e fase. De verplichting komt in een latere fase van het project in beeld.
Sportlaan 598 en 600 ( € 12,6 mln.)
De gemeente is eind 2023 een overeenkomst aangegaan ten behoeve van de verwerving van Sportlaan 598 en 600. De levering en betaling hebben plaatsgevonden in 2024.
Diverse garantstellingen (€ 4.405,9 mln.)
Programma | Omschrijving garant- of borgstelling | Gegarandeerd bedrag per 31-12-2021 | Gegarandeerd bedrag per 31-12-2022 | Gegarandeerd bedrag per 31-12-2023 |
---|---|---|---|---|
3 | Omgevingsdienst Haaglanden | |||
8 | Stichting Zorggroep Oldael | 431 | 369 | 308 |
13 | Stichting Nationaal Restauratiefonds | 617 | 619 | 368 |
13 | Achtervangovereenkomst Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) | 4.264.825 | 4.576.539 | 4.349.161 |
13 | WOM Den Haag Zuid West | 52.100 | 52.100 | 52.100 |
15 | Ministerie van Financien | 4.333 | 4.167 | 4.000 |
Totaal | 4.322.306 | 4.633.794 | 4.405.937 |
De garantstelling m.b.t. achtervang overeenkomst Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) behelst een groot aantal partijen, te weten:
- Stichting Arcade
- Stichting Duwo
- Stichting Staedion
- Vestia
- Vidomes
- Wooninvest
- Woonzorg Nederland
- Wassenaarse bouwstichting
- Woningstichting Haag Wonen
De afgelopen decennia heeft de gemeente aan organisaties in diverse sectoren borgstellingen verleend voor investeringen in hun materiële activa. Het gaat om maatschappelijk relevante investeringen met een publiek belang. De gemeente Den Haag loopt risico wegens het afgeven van garanties voor leningen die banken aan derden hebben verstrekt. In de paragraaf financiering is een totaaloverzicht opgenomen van deze garantstelingen. De garantstellingen worden verder toegelicht onder paragraaf financiering.
Langlopende contracten (€ 2.660,3 mln.)
De totale waarde van de langlopende contracten opgenomen in de administratie bedraagt € 2.660,3 mln. Ongeveer 79% hiervan heeft een resterende looptijd korter dan 5 jaar.
Resterende looptijd (inkoop)contract | Totaal overeengekomen bedrag |
---|---|
Einddatum t/m 31-12-2028 | 2.098.288 |
Einddatum na 31-12-2028 | 562.047 |
Totaal | 2.660.335 |
De langlopende contracten zijn onder te verdelen in de volgende categorieën:
Soort (inkoop)contract | Overeengekomen bedrag | Gefactureerd bedrag | Openstaande verplichting tot looptijd |
---|---|---|---|
Advies- en onderzoeksdiensten | 73.032 | 21.844 | 51.188 |
Externe inhuur | 345.387 | 166.858 | 178.529 |
Gebouw gebruik en installaties | 270.677 | 148.145 | 122.533 |
GWW (aanleg en onderhoud) | 1.161.193 | 367.369 | 793.824 |
Hulpverlening en openbare orde | 16.947 | 8.175 | 8.772 |
ICT en telecommunicatie | 217.390 | 44.066 | 173.323 |
Kantoor- en bedrijfsvoeringsmiddelen | 21.865 | 9.471 | 12.394 |
Personeelsgerelateerde zaken | 31.696 | 11.101 | 20.595 |
Sociaal domein | 126.812 | 26.281 | 100.532 |
Subsidies | 55.473 | 148 | 55.325 |
Vervoer en emballage | 142.391 | 29.974 | 112.417 |
Overig (niet verbijzonderd) | 197.472 | 12.701 | 184.771 |
Totaal | 2.660.335 | 846.132 | 1.814.203 |
(*) o.a. belastingen, heffingen, subsidies, vacatiegelden, inkomens- en kapitaaloverdrachten
Resterende openstaande verplichtingen (niet op basis van een langlopend contract (€ 341,9 mln.)
Dit betreft verplichtingen op basis van openstaande inkooporders voor zover deze niet samenhangen met een langlopend contract (€ 341,9 mln.).
Soort verplichting | Verplichting | Gefactureerd bedrag | Openstaande verplichting |
---|---|---|---|
Advies- en onderzoeksdiensten | 48.341 | 31.584 | 16.757 |
Externe inhuur | 25.502 | 19.760 | 5.742 |
Gebouw gebruik en installaties | 275.406 | 97.974 | 177.432 |
GWW (aanleg en onderhoud) | 63.331 | 36.456 | 26.875 |
Hulpverlening en openbare orde | 1.514 | 912 | 602 |
ICT en telecommunicatie | 4.493 | 2.779 | 1.714 |
Kantoor- en bedrijfsvoeringsmiddelen | 5.642 | 3.698 | 1.944 |
Personeelsgerelateerde zaken | 9.993 | 5.076 | 4.917 |
Sociaal domein | 26.466 | 21.024 | 5.442 |
Subsidies | 902.009 | 891.371 | 10.638 |
Vervoer en emballage | 7.265 | 3.143 | 4.122 |
Overig en niet beïnvloedbaar (*) | 144.963 | 59.265 | 85.698 |
Totaal | 1.514.925 | 1.173.042 | 341.883 |
(*) o.a. belastingen, heffingen, subsidies, vacatiegelden, inkomens- en kapitaaloverdrachten
Alle inkooporders worden periodiek, maar in ieder geval ten minste 1 keer per jaar voor de jaarafsluiting beoordeeld of deze nog terecht open staan. Wanneer alles is gefactureerd wordt deze inkooporder afgesloten en valt de restant verplichting vrij.