Subsidies
Deze subsidieparagraaf geeft inzicht in de belangrijkste resultaten en ontwikkelingen in 2023 op het gebied van subsidiebeleid, zowel met betrekking tot subsidieverstrekking door, als subsidieverstrekking aan, de gemeente door externe partijen.
Beleid subsidieverstrekking
Het verstrekken van subsidies is een belangrijk beleidsinstrument om doelen uit de begrotingsprogramma’s in de stad te realiseren. Het verstrekken van subsidies gebeurt volgens de gemeentelijke beleidskaders die zijn vastgelegd in de kadernota subsidies. Daarnaast is subsidieverstrekking gebonden aan juridische kaders zowel landelijke Awb (Algemene wet bestuursrecht) als gemeentelijke (Algemene Subsidieverordening Den Haag 2020 (ASV2020) en gemeentelijke subsidieregelingen). Ook financiële kaders spelen een rol in het subsidieproces.
Kader meerjarige subsidies Den Haag
Met het kader meerjarige subsidies is invulling gegeven aan het verzoek van de gemeenteraad (RIS308339, RIS309420, RIS311055) om meerjarige subsidiëring van activiteiten mogelijk te maken. Het ziet toe op het verstrekken van subsidies met een looptijd langer dan één kalenderjaar en beschrijft de wijze waarop het college komt tot afwegingen om subsidies meerjarig te verstrekken en de vormgeving hiervan. Met meerjarige subsidies wordt aanspraak op toekomstige budgetten gemaakt en daarmee ook op toekomstige schaarse middelen. De in dit kader opgenomen richtlijnen zijn noodzakelijk voor rechtmatige, efficiënte en effectieve meerjarige subsidieverstrekking.
Indexatie bij meerjarige subsidies
Vanaf 2023 kiest de gemeente ervoor om meerjarige subsidies jaarlijks te indexeren. Dit betekent dat organisaties bij stijgende prijzen worden gecompenseerd zodat zij de beoogde activiteiten kunnen blijven uitvoeren voor de duur van de subsidieperiode. Het kan voorkomen dat voor sommige beleidsterreinen en daaraan verbonden subsidies indexatie niet passend is. Zo wordt de indexatie van specifieke uitkeringen bepaald door het rijk. Het kan ook voorkomen dat een andere wijze van indexatie passend is. Het college kan daarom bij subsidieregeling afwijken van bovenstaande werkwijze.
Keuze voor subsidie versus inkoop
In de afgelopen jaren heeft het college opnieuw onderbouwd in welke situaties subsidiëring het juiste financieringsinstrument is. Het destijds door de accountant gesignaleerde risico op het mogelijk financieel onrechtmatig verstrekken van subsidies is daarmee verminderd. Bij gewijzigde beleidsinzichten en bij nieuw beleid is in 2023 een (her)overweging gemaakt. Afhankelijk van de sturingsbehoefte wordt de keuze gemaakt voor inkoop of subsidie. Met name wanneer de sturing een meer verplichtend karakter krijgt, ligt inkoop meer voor de hand.
Online subsidieregister
De gemeente Den Haag is transparant in de subsidies die zij verstrekt. Om inzichtelijk te maken welke subsidies zijn verstrekt en aan wie, heeft Den Haag een (openbaar) subsidieregister opgesteld. Het subsidieregister is voor iedereen toegankelijk, en bedoeld om zowel de stad als de gemeenteraad inzicht te geven in subsidies die via het Centraal Subsidiebureau zijn verleend.
Begrotingssubsidies
Een begrotingssubsidie is een subsidievorm die wordt toegepast wanneer uit een marktanalyse van de aangevraagde activiteit blijkt dat er maar één of een zeer beperkt aantal organisaties in staat zijn deze activiteit uit te kunnen voeren. De subsidies worden verleend op basis van de Awb artikel 4:23 lid 3 sub c.
Begrotingssubsidies worden met naam van de ontvanger en het maximaal te verlenen subsidiebedrag opgenomen in de Programmabegroting. Het definitieve besluit tot verstrekken van begrotingssubsidies wordt genomen na vaststelling van de programmabegroting door de gemeenteraad.
Naam instelling | Bedrag maximaal | Gerealiseerd bedrag 2023 | Programma | Activiteit |
---|---|---|---|---|
Stichting Wijkz (ADO-supporterscoördinator) | 110.000 | 101.539 | 4 | Bestrijding Onveiligheid |
Stichting Slachtofferhulp Nederland | 186.000 | 185.880 | 4 | Bestrijding Onveiligheid |
Stichting Halt | 200.000 | 289.928 | 4 | Bestrijding Onveiligheid |
Fivoor/Materieel juridische dienstverlening | 250.000 | 200.000 | 4 | Bestrijding Onveiligheid |
Stichting Soneca | 140.000 | 139.997 | 8 | Huiselijk geweld |
GGZ Rivierduinen | 136.000 | 135.422 | 8 | Huiselijk geweld |
Stichting JESS | 1.595.000 | 1.645.348 | 8 | Huiselijk geweld |
Reclassering Nederland | 501.000 | 476.250 | 8 | Huiselijk geweld |
Stichting Leger des Heils | 1.448.000 | 1.531.153 | 8 | Huiselijk geweld |
Stichting Perspektief | 4.817.000 | 4.816.462 | 8 | Huiselijk geweld |
Centrum Groepswonen | 283.000 | 282.750 | 8 | Participatie en informele hulp |
Joods Maatschappelijk Werk | 98.000 | 98.000 | 8 | Participatie en informele hulp |
Inloophuis Haaglanden | 86.000 | 80.528 | 8 | Participatie en informele hulp |
Cardia | 47.000 | 48.000 | 8 | Participatie en informele hulp |
Brijder Verslavingszorg | 2.089.000 | 2.339.580 | 8 | Beschermd wonen en GGZ |
Reakt | 4.935.000 | 5.673.192 | 8 | Beschermd wonen en GGZ |
Schroeder v.d. Kolk | 382.000 | 381.193 | 8 | Beschermd wonen en GGZ |
Parnassia | 8.964.000 | 6.969.261 | 8 | Beschermd wonen en GGZ |
Gemeente Wassenaar | 45.000 | 44.940 | 8 | Maatschappelijke opvang |
Gemeente Leidschendam-Voorburg | 243.000 | 242.679 | 8 | Maatschappelijke opvang |
Gemeente Zoetermeer | 429.000 | 428.453 | 8 | Maatschappelijke opvang |
Gemeente Rijswijk | 198.000 | 187.738 | 8 | Maatschappelijke opvang |
Indigo | 2.117.000 | 2.287.912 | 8 | Openbare Gezondheidszorg |
Stichting Stadsomroep Den Haag | 836.000 | 835.158 | 5 | Cultuur, Bibliotheek en Media |
Stichting Atrium | 131.500 | 131.500 | 5 | Cultuur, Bibliotheek en Media |
Stichting Luis in de Pels | 80.000 | 80.000 | 5 | Cultuur, Bibliotheek en Media |
Nationaal monument Oranjehotel | 150.000 | 150.000 | 5 | Monumentenzorg |
Stichting ADO in de Maatschappij | 138.000 | 138.000 | 10 | Sport |
ROM Innovation Quarter | 557.000 | 521.000 | 11 | Economische ontwikkeling en Structuurversterking |