Paragrafen

Bedrijfsvoering

Juridische zaken

Portefeuillehouder: Hilbert Bredemeijer

Centraal Woo-bureau
Openbaarheid en transparantie zijn een hoeksteen in de verantwoording van het overheidshandelen. Den Haag heeft sinds 2021 een centrale regie en ondersteuning op het afhandelen van verzoeken om stukken openbaar te maken. Het centrale Woo-bureau dat hiertoe is ingericht maakt het mogelijk een gebundelde, gemeentebrede coördinatie op de afhandeling van Woo-verzoeken mogelijk, en ook is een integraal overzicht op alle ingediende en uitstaande verzoeken steeds beschikbaar. Het is duidelijk dat ook met dit centrale Woo-bureau de gemeente voortdurend is ‘overvraagd’, omdat het tijdig en juridisch juist openbaar maken van documenten geen eenvoudige opgave is. Mede hierom is in 2023 gestart met het actief openbaar maken van gemeentelijke documenten in het kader van de Woo, in tegenstelling tot het uitsluitend passief openbaar maken in reactie op een concreet verzoek (met alle tijdsdruk en werkdruk die daarbij hoort).

Centraal mandaatbureau
Rechtmatig handelen is voor de gemeente vanzelfsprekend belangrijk. Dit betekent dat besluiten worden genomen in overstemming met de taken en bevoegdheden van ambtenaren en bestuurders, omdat alleen zo de besluiten rechtmatig zijn en niet vatbaar zijn voor vernietiging. In 2023 is besloten een centraal mandaatbureau te starten. In dit bureau kunnen alle vragen over (financiële, juridische en personele) mandatering en plaatsvervanging worden beantwoord. Met de komst van het mandaatbureau is een goede basis gelegd om (de kans op) beheerrisico’s zo klein mogelijk te houden.

Bezwaarschriften
In 2023 is (vanwege het aflopen van de benoemingsperiode) de Adviescommissie bezwaarschriften opnieuw benoemd. Op het goed en tijdig behandelen van bezwaarschriften is 2023 te weinig voortgang geboekt. Deze opgave blijft daarom onverminderd actueel. Soms is vertraging en overschrijden van wettelijke termijnen onvermijdelijk en buiten onze macht. Maar in alle gevallen draagt het halen van een wettelijke termijn bij aan een beeld van Den Haag als een betrouwbare en transparante overheid. Het steeds goed en snel behandelen van bezwaarschriften vraagt daarom een voortdurende aanpassing van werkwijze, afhankelijk van het karakter van het bezwaar. Doel is alle binnenkomende bezwaarschriften direct te beoordelen op de juiste wijze van afdoening. Hierbij wordt waar passend aansluiting gezocht bij het gemeentebrede dienstverleningsconcept, omdat het bezwaarproces voor veel burgers een belangrijk deel is van hun contacten met de gemeentelijke organisatie

Bezwaar en beroep

Bezwaarschriften

2023

2022

2021

Ingediende bezwaarschriften

107.254

90.683

74.821

Afgehandelde bezwaarschriften

87.511

85.377

67.801

Herzien na bezwaar

34.419

34.990

17.305

Percentage

32,09%

38,6%

23,1%

Afgehandeld binnen wettelijke termijn

85.573

84.463

72.748

Percentage

79,79%

93,1%

97,2%

Beroepschriften

2023

2022

2021

Beroepszaken

1.366

1.797

1.291

Gegrond in beroep (verloren)

138

119

82

Percentage beroep gegrond

10,10%

6,62%

6,4%

Beroepszaken waarbij de gemeente in gelijk wordt gesteld (gewonnen)

1.228

1.678

1.263

Percentage gewonnen

89,90%

93,4%

93,7%

Hogere beroepszaken

301

219

124

Gegrond in hoger beroep (verloren)

10

23

12

Percentage verloren

3,32%

10,5%

9,7%

Beroepszaken waarbij de gemeente in gelijk wordt gesteld (gewonnen)

291

196

112

Percentage gewonnen

96,67%

89,5%

90,3%

Civiele procedures

Civiele procedures

2023

2022

2021

Civiele procedures

543

498

449

Gegrond in beroep (verloren zaken)

0

1

2

Percentage verloren

0%

0,2%

0,4%

Schikkingen

2

1

3

Kosten interne en externe juristen

Kosten interne en externe juristen

2023

2022

2021

Interne inhuur

aantal zaken

203

190

225

kosten in €

1.146.116

897.695

1.357.345

2023 *  

2022 *  

2021  

Huisadvocaten 

aantal zaken extern

4

5

149

kosten in € (ex. btw)

32.735

36.000

1.678.370

2023  

2022  

2021  

Andere kantoren

aantal zaken extern belegd

159

143

10

kosten in € (ex. btw)

2.077.821

2.207.323

25600

* Einde raamcontract Pels Rijcken per 1/1/2022, en daarmee niet meer kwalificerend als huisadvocaat.

Deze pagina is gebouwd op 10/08/2024 10:50:06 met de export van 09/02/2024 14:17:44