Jaarverslag

Mobiliteit

Wat is beoogd en wat is behaald?

Wat heeft de gemeente in 2023 behaald?

  • Er is gebouwd aan de nieuwe bediencentrale op het Noordelijk Havenhoofd. Deze is nog niet in gebruik genomen, de verwachting is dat dit in de tweede helft van 2024 plaatsvindt.
  • De tracés Lijn 16S (Statenlaan t/m Waldeck Pyrmontkade - RIS307975 ) en Lijn 16Z (Laan van Meerdervoort t/m Torenstraat - RIS307798 ) zijn opgeleverd.
  • Er zijn 182 activiteiten met een grote impact op de stedelijke bereikbaarheid op elkaar afgestemd en/of heeft een beoordeling plaatsgevonden ten behoeve van de vergunningverlening.
  • Twaalf verkeersregelinstallaties (VRI’s) zijn vervangen door I-VRI’s waarmee het aantal I-VRI’s in Den Haag op 117 komt.
  • In de wijken Vogelwijk-Noord, Deelplan 20, Binckhorst (1e fase) en Moerwijk-Oost is betaald parkeren ingevoerd.
  • Voor de aanpassing van de infrastructuur van de lijnen 6 en 12 voor de nieuwe en ruimere Haagse trams is gewerkt aan de ontwerpen.
  • We hebben in aantrekkelijke en veilige fietsroutes geïnvesteerd waaronder sterfietsroutes en ontbrekende schakels op het hoofdroutenetwerk. De gemeente richt ook kruispunten fietsvriendelijker in en zetten fietspaden om van stenen naar asfalt.
  • Aan de Amsterdamse Veerkade is met medewerking van de gemeente de eerste mobiliteitshub in Nederland geopend door Q-Park en Shell. Daarnaast zijn er plannen uitgewerkt om de overlast van deeltweewielers fysiek en digitaal in goede banen te leiden.
  • Er is een participatietraject No Regret doorlopen voor de inpassing/ombouwen van de viaducten in de Lekstraat/sporendriehoek/Bink36.
  • Het voorontwerp voor een vrije busbaan langs Binckhorstlaan tussen Zonweg en Mercuriusweg is in 2023 uitgewerkt en begin 2024 vastgesteld (RIS 317365 ). Dit geldt ook voor de fietsroute Verlengde Velostrada, schakel 2.
  • We gaan verder met het uitvoeringsprogramma Straten, wegen en lanen 2020-2024.
  • In 2023 is het Uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid 2023-2026 vastgesteld.

Indicatoren en kengetallen

Prestatie-indicatoren

Nulmeting 2015

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Begroting 2023

Aantal km fietspad binnen de bebouwde kom van Den Haag per 1-1

349

366

366

367

Aantal km fietsstrook binnen de bebouwde kom van Den Haag per 1-1

63,1

57

56

54

Aantal fietsparkeerplekken in Centrum, Scheveningen, stations en enkele RR-halten

           16.000

34.765

26.915

28.065

Aantal gerealiseerde fietsparkeerplekken

250

400

1.300

Het aantal kilometers waar de positie van de fiets substantieel verbeterd is

4,2

2,9

5

Jaarlijkse fietsindex (hoe vaak wordt de fiets gebruikt)

                  123

143

133

146

Effect indicatoren

Peildatum/ -periode nulmeting

Nulmeting

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Begroting 2023

Aantal van de 15 toplocaties die in de Haagse Nota Mobliliteit (HNM) zijn benoemd die binnen de reistijdnorm bereikbaar zijn vanaf de twee dichtstbijzijnde (intercity)stations

2013

9

9,5

9,5

9,5

Aandeel verplaatsingen per jaar binnen Den Haag op basis van auto

2013

36%

33%

30%

30%

Aandeel verplaatsingen per jaar binnen Den Haag op basis van openbaar vervoer

2013

14%

11%

14%

18%

Aandeel verplaatsingen per jaar binnen Den Haag op basis van fiets

2013

18%

24%

26%

24%

Aandeel verplaatsingen per jaar binnen Den Haag op basis van lopen

2013

31%

32%

30%

28%

Het aantal buurten met een parkeerdruk van meer dan 90%

2014

21

31

28

30

Toelichting kengetallen
Aantal gerealiseerde fietsparkeerplekken:
De opleveringen van de fietsenstallingen bij Amare en in Kijkduin zijn uitgesteld en worden begin 2024 in gebruik genomen.

Het aantal kilometers waar de positie van de fiets substantieel verbeterd is:
In de begroting was nog rekening gehouden met de projecten sterfietsroutes Vroondaal en Scheveningen-Bad, de Zeestraat een deel Scheveningseweg en Hoefkade. Deze projecten zijn in uitvoering naar 2024 en verder doorgeschoven.

Jaarlijkse fietsindex (hoe vaak wordt de fiets gebruikt):
Een toename ten opzichte van het jaar 2022 (143) was verwacht. De fietsindex valt toch lager uit op 133. Het jaar 2023 is een van de natste jaren ooit gemeten gebleken, wat heeft gezorgd voor een afname in het fiets gebruik kan verklaren. Er wordt nog onderzoek gedaan maar andere mogelijke factoren voor deze afname.

Aandeel verplaatsingen per jaar binnen Den Haag:
Het cijfer voor de verplaatsingen op basis van openbaar vervoer blijft achter ten opzichte van de begroting. Deze kengetallen zijn gebaseerd op de Onderweg in Nederland (ODIN) cijfers van 2022. In 2023 is het aantal check-ins in het openbaar vervoer toegenomen. Dit zal pas volgend jaar in de kengetallen zichtbaar zijn.  

Deze pagina is gebouwd op 10/08/2024 10:50:06 met de export van 09/02/2024 14:17:44